ارجاع متقابل در زبان فارسی

لاله مولائی

دوره 8، شماره 13 ، فروردین 1400، صفحه 7-36

https://doi.org/10.22054/ls.2017.21743.1077

چکیده
  مطابقه را می‌توان رخدادی دانست که طی آن، کلمه‌ای مشخصه‌های صرفی‌ای می‌گیرد که از جای دیگر نشئت می‌گیرد، و این به معنای وضعیتی است که در آن، صورت هدف دارای نشانه‌های دستوری‌ای است که توسط ناظر نظارت می‌شود. از سوی دیگر، ارجاع متقابل (در خصوص نشان‌دار شدن فعل) را غالباً می‌توان، در مورد زبان‌های ضمیرانداز، برای سازوکاری به کار ...  بیشتر

صوری‌سازی رابطة مفهومی شمول معنایی در سطح واژه از منظر زبان‌شناسی ریاضی

مریم رمضانخانی

دوره 8، شماره 13 ، فروردین 1400، صفحه 37-57

https://doi.org/10.22054/ls.2018.25601.1094

چکیده
  در پژوهش حاضر، تلاش بر آن بوده تا امکان صوری‌سازی رابطۀ مفهومی شمول معنایی در بین واژه‌ها بررسی شود. به این منظور، ابزارهایی از نظریۀ مجموعه‌ها، تابع ریاضی و برخی مفاهیم جبری به کار گرفته شده است. برای مطالعۀ امکان صوری‌سازی این رابطۀ مفهومی، ابتدا تعریف‌هایی که از شمول معنایی در فرهنگ‌های تخصصی زبان‌شناسی و درس‌نامه‌های معتبر ...  بیشتر

رده‌شناسی ترتیب واژه‌ها در زبان عربی برپایه مولفه‌های درایر (1992)

ملهم الشاعر؛ محمد دبیرمقدم؛ رضامراد صحرایی

دوره 8، شماره 13 ، فروردین 1400، صفحه 59-89

https://doi.org/10.22054/ls.2019.40194.1195

چکیده
  در رده‌شناسی، زبان‌ها بر اساس مولفه‌های صرفی، نحوی، معنایی و حتی واجی خاص رده‌بندی و طبقه‌بندی می‌شوند. مجموع این رده‌بندی و طبقه‌بندی‌ها به زبان‌شناسان کمک می‌کند تا جهانی‌های زبانی را معرفی کنند. هدف این پژوهش تعیین وضعیت رده‌شناختی ترتیب واژه زبان عربی معیار است. زبان عربی معیار، گونه ادبی و استاندارد شده‌ای است که در ...  بیشتر

بازنمایی شیوۀ آموزش حروف اضافه در مجموعۀ آموزش فارسی به فارسی

علی محمدیارلو

دوره 8، شماره 13 ، فروردین 1400، صفحه 91-114

https://doi.org/10.22054/ls.2017.24317.1088

چکیده
  حروف اضافه نقش بسزایی در معنای جملات فارسی دارند و این بحث، در آموزش/ فراگیری این زبان، یکی از دشوارترین نکات است. در زبان‌آموزی زبان دوم، این حروف در آخرین رده از مقوله‌هایی هستند که زبان‌آموزان آنها را فرامی‌گیرند. ازاین‌رو، ضرورت دارد تا کتاب‌های آموزش زبان فارسی اهتمام ویژه‌ای به آموزش این حروف داشته باشند. هدف این پژوهش بررسی ...  بیشتر

بررسی شیوۀ تبادل معنا در خطبۀ شقشقیۀ نهج‌‌البلاغه برمبنای رویکرد نقش‌گرای نظام‌‌مند هلیدی (2014)

رضا محمدی؛ حسین بازوبندی

دوره 8، شماره 13 ، فروردین 1400، صفحه 115-149

https://doi.org/10.22054/ls.2019.38440.1171

چکیده
  از جمله نظریه‌‌های نوینی که امروزه جایگاهی ویژه و کاربرد وسیعی در تحلیل متن و دیگر حوزه‌‌های زبان‌‌شناختی پیدا کرده نظریۀ نقش‌گرای نظام‌‌مند هلیدی و متیسن (2014) است. بر اساس این رویکرد، ساختار زبان متأثر از نقش‌‌هایی است که زبان در بافت ارتباطی و در جهان خارج به عهده دارد و این تأثیر به‌شکل سه فرانقش بازنمودی، متنی و بینافردی ...  بیشتر

بررسی مؤلفه‌های ترتیب واژه در زبان لری خرم‌آبادی

فاطمه آخوندی؛ مرضیه صناعتی

دوره 8، شماره 13 ، فروردین 1400، صفحه 151-174

https://doi.org/10.22054/ls.2019.36877.1142

چکیده
  چکیدهزبان لری خرم‌آبادی از زبان‌‌های جنوب غربی ایران به شمار می‌‌رود و مانند دیگر زبان‌ها دارای ویژگی‌ها‌ی دستوری و رده‌شناختی خاص خود است. . امروزه تأثیر و نفوذ فارسی روی گونة لری موجب شده که به تدریج این زبان‌ به عنوان زبانی در خطر به فراموشی سپرده شود و همین امر ضرورت مطالعۀ زبان‌شناختی این گونۀ محلی را با هدفِ ثبت و تدوینِ ...  بیشتر

رمزگذاری فضایی در زبان فارسی: توصیف رویدادهای حرکتی توسط فارسی‌زبانان

زهره خوروش؛ احمدرضا لطفی

دوره 8، شماره 13 ، فروردین 1400، صفحه 175-197

https://doi.org/10.22054/ls.2020.44697.1253

چکیده
  پس از دسته‌بندی زبان‌های دنیا به دو مقولۀ فعل‌بنیاد و تابع‌بنیاد توسط تالمی که بر اساس الگوی رمزگذاری وقایع حرکتی، زبان‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، در طول دهه‌های اخیر، تحقیقات زیادی دربارۀ الگوهای متفاوت واژگانی‌کردن وقایع حرکتی انجام شده است. پژوهش پیشِ رو چگونگی واژگانی‌شدن رویدادهای حرکتی توسط فارسی‌زبانان و الگوی ...  بیشتر

بررسی رابطۀ بین وزن دستوری بند موصولی و حضور و یا عدم حضور ضمیر تکراری

میترا حسینقلیان؛ محمد راسخ‌مهند

دوره 8، شماره 13 ، فروردین 1400، صفحه 199-223

https://doi.org/10.22054/ls.2020.49080.1297

چکیده
  ضمایر تکراری در جایگاهی قرار می‌گیرند که سازه‌ای از آنجا حرکت کرده باشد. در زبان فارسی، یکی از جایگاه‌های این ضمایر در درون بندهای موصولی است. با توجه به تبیین نقشی هاکینز (2004، 1999) برای حضور ضمایر تکراری، در بندهای موصولی، هرقدر فاصلۀ بین هستۀ بند موصولی و محل سازۀ هم‌مرجع با آن در بند موصولی بیشتر باشد، عدم حضور ضمیر تکراری باعث ...  بیشتر

بررسی پارامتر ضمیراندازی در زبان مازندرانی

علی اصغر رجب زاده؛ مسعود اسدی؛ شعبان بریمانی

دوره 8، شماره 13 ، فروردین 1400، صفحه 225-253

https://doi.org/10.22054/ls.2020.47291.1277

چکیده
  ضمیر انتزاعی و ناملفوظ در زبان‌های ضمیرانداز به عنصری اشاره می‌کند که دارای نقش نحوی است ولی نمود آوایی ندارد. این زبان‌ها دارای تقسیم‌بندی‌های گوناگونی هستند. در این مقاله، ابتدا، به رده‌بندی زبان مازندرانی بر اساس اصول تقسیم‌بندی زبان‌های ضمیرانداز بر اساس ریتزی (1982) و سپس، به ویژگی‌های منحصربه‌فرد زبان‌های ضمیرانداز پرداخته‌ایم ...  بیشتر

واکاوی زبان‌شناختی گونهای ناواژه‌سازی نادر در کودکان: یک پژوهش موردی کیفی

فرشته مؤمنی

دوره 8، شماره 13 ، فروردین 1400، صفحه 255-282

https://doi.org/10.22054/ls.2020.54796.1379

چکیده
  بااینکه ناواژه‌سازی پدیده‌ای مهم در جریان رشد زبانی کودک است و نخستین کوشش او در کاربرد ویژگی «آفرینندگی» زبان‌ به شمار می‌آید، تاکنون در مطالعات نادیده گرفته شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی گونه‌ای کمیاب از نوواژه‌سازی کودک، با تأکید بر انگیختگی زبانی است. شیوة مطالعه توصیفی‌ـ‌تحلیلی است و در آن، داده‌های ناواژه‌ها از ...  بیشتر

ترجمۀ متون ادبی از نظریه تا عمل؛ بررسی ترجمه‌ای از زبان

زینب اسدی سنگاچین؛ ناهید شیخی جولاندان

دوره 8، شماره 13 ، فروردین 1400، صفحه 283-304

https://doi.org/10.22054/ls.2021.56359.1399

چکیده
  ترجمۀ آثار ادبی، به‌عنوان یکی از دشوارترین و بحث‌برانگیزترین انواع ترجمه، همواره مورد بحث‌وبررسی زبان‌شناسان مطرح دنیا بوده‌ است. به‌طوری که در بیشتر کتاب‌های مربوط به نظریۀ ترجمه، به‌طور جداگانه به ترجمۀ متون ادبی و ویژگی‌های آن پرداخته‌ شده است. به همین دلیل، در مقالۀ حاضر سعی شده ‌است تا با بررسی اجمالی نظریات تعدادی از ...  بیشتر

استعاره‌های مفهومی و کارکردهای آن‌ها در گفتمان سیاسی دولت تدبیر و امید

گلناز غفوری صالح؛ فروغ کاظمی

دوره 8، شماره 13 ، فروردین 1400، صفحه 305-333

https://doi.org/10.22054/ls.2021.56755.1403

چکیده
  به‌کارگیری استعاره به عنوان راهبردی زبانشناسی، دیری است که موردتوجه سیاستمداران در سراسر دنیا قرار گرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی کارکرد استعارۀ مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون (1980) در سخنرانی‌های سه تن از اعضای دولت تدبیر و امید آقایان روحانی، جهانگیری و ظریف است. مسئلۀ اصلی پژوهش آن است که نشان دهد استعاره‌های مفهومی چگونه ...  بیشتر