کاربرد دستاوردهای حاصل از مطالعات رده‌شناختی زبان در تحلیل‌های صورت گرایانه

مژگان همایون فر

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 7-30

https://doi.org/10.22054/ls.2019.17586.1064

چکیده
  پژوهش‌­های زبانی که در چارچوب­های نظری صورتگرا صورت می­‌گیرند، به‌لحاظ اتکای تحلیل‌­های دستوری این نظریه­‌ها بر مبانی ریاضی‌گونه و مشاهدات دقیق زبانی، غالباً از قدرت ابطال­‌پذیری بالایی برخوردار هستند. اگر نتایج حاصل از تحلیل­‌های زبانی صورت­گرایانه با توجه به اطلاعات زبانی حاصل از مطالعات رده­‌شناسی زبانِ ...  بیشتر

تعبیر مکانی محورهای چپ ـ راست و جلو ـ پشت در زبان فارسی

سهند الهامی خراسانی؛ کورش صفوی

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 31-56

https://doi.org/10.22054/ls.2020.43542.1236

چکیده
  مقالة حاضر به بررسی تعبیرهای مکانی محورهای چپ­ ـ­ ­راست و جلو ـ­ پشت زبان فارسی در چارچوب لوینسون و دنزیگر می‌پردازد. در سطح افقی سه چارچوب ارجاع اصلی وجود دارند که از میان آنها چارچوب مطلق در فارسی کاربرد روزمره ندارد، اما دو مورد دیگر، یعنی چارچوب‌های ارجاع نسبی و ذاتی، به صورت بالقوه می‌توانند تعبیر هر دو محور اصلی سطح افقی ...  بیشتر

تحلیل گفتمان انتقادیِ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان با تمرکز بر بُعدِ اجتماعی ـ فرهنگیِ گفتمان آزفا

فرامرز مژدکانلو

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 57-92

https://doi.org/10.22054/ls.2020.31859.1115

چکیده
  در این پژوهش، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان (آزفا) را به‌مثابۀ یک گفتمان در نظر گرفته‌ایم و سطح/بُعد اجتماعی ـ فرهنگیِ این گفتمان را با تمرکز بر فرهنگ و آموزه‌های فرهنگی، مورد تحلیل گفتمان انتقادی و تحلیل گفتمان انتقادی کلاسی قرار داده‌ایم. هدف این تحلیل، رفع چالش‌های عمده درخصوص فرهنگ و آموزه‌های فرهنگی در گفتمان آزفا ...  بیشتر

نقش مقولۀ دستوری گروه اسمی درونی در پردازش بندهای موصولی فاعلی و مفعولی در زبان فارسی

شهره صادقی؛ شهلا رقیب دوست

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 93-118

https://doi.org/10.22054/ls.2020.41533.1216

چکیده
  ساخت موصولی از جمله ساخت‌های پیچیدۀ نحوی است که برحسب رده‌های زبانی مختلف ساختارهای متنوعی دارد. تحقیقات در زبان‌های مختلف نشان داده‌اند که پردازش بندهای موصولی فاعلی نسبت به بندهای موصولی مفعولی آسان‌تر و سریع‌تر است. در برخی از پژوهش‌های پیشین، فرضیۀ مبتدابودگی برای تبیین سهولت و سرعت بیشتر پردازش بندهای موصولی فاعلی مطرح ...  بیشتر

رفتار معنایی تکواژهای همنام در زبان فارسی

راحله گندمکار؛ مهرانه معارفوند

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 119-140

https://doi.org/10.22054/ls.2020.51850.1327

چکیده
  مقالۀ حاضر به بررسی چگونگی تعبیر معنایی تکواژهای همنام در زبان فارسی در قالب رویکردی ادراکی ‏پرداخته است. در طول تاریخِ مطالعۀ معنیِ واژه‌­ها همواره دو دیدگاه غالب تکواژبنیاد و واژه‏‌بنیاد مطرح بوده‏‌اند. این پژوهش، ابتدا به طرح برخی معایب هر یک از این دو دیدگاه پرداخته است و سپس، به کمک 30 تکواژ همنام برگرفته از فرهنگ فشردة ...  بیشتر

تحلیل انتقادی دال مرکزی و برهم‌کُنِش دال‌های شناور در گفتمان رمان «سال‌های ابری» بر اساس رویکرد لاکلائو و مربع ایدئولوژیک ون‌دایک

رضا قنبری عبدالملکی؛ آیلین فیروزیان پور اصفهانی

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 141-168

https://doi.org/10.22054/ls.2021.57800.1419

چکیده
  این پژوهش بر آن است تا با تکیه بر نگرش ساختارگرایانه، مفصل­بندی دال­های شناور، حولِ دال مرکزیِ گفتمان رمان «سال­های ابری» را با استفاده از نظریه­های ارنستو لاکلائو و تئون ون­دایک مورد سنجش قرار دهد. در این راستا، هدف اصلی مقاله آن است تا نشان دهد که چگونه نویسنده با جهت­دهی به دال­های گفتمان و استفاده از راهبردهای ...  بیشتر

شناسایی تعداد و نوع وابسته‌های گروه اسمی در نوشتار کودکان فارسی‌زبان 10 تا 12 ساله

حلیمه ابن عباسی؛ معصومه نجفی پازکی

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 169-196

https://doi.org/10.22054/ls.2022.60464.1449

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، شناسایی تعداد و نوع وابسته‌های گروه اسمی در متون مورد مطالعۀ دانش‌آموزان 10ـ12 سالۀ کلاس‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی منطقۀ 9 تهران است که این دانش‌آموزان با بهره‌گیری از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در این منطقه، 6 مدرسه به‌ طور تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. سپس، پیکرۀ نوشتاری کودکان پایه‌های چهارم، پنجم ...  بیشتر

رابطۀ بین هویت‌پذیری زبانی و مرگ زبانی در میان ساکنین استان کردستان

مریم سلیمی؛ عادل دست گشاده؛ بهمن باینگانی

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 197-220

https://doi.org/10.22054/ls.2022.60890.1455

چکیده
  زبان‌ها نماد هویت هستند و برای نشان دادن هویت افراد به کار می‌روند. از این رو، زبان‌ها نقش مهمی در برساخت هویت ایفا می­‌کنند و مرگ آنها مرگ هویت­های معین است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة بین هویت‌پذیری زبانی و مرگ زبانی در بین ساکنین استان کردستان است. این پژوهش به‌ لحاظ روش کمّی از نوع پیمایشی و به ‌لحاظ هدف، کاربردی است. ...  بیشتر

بررسی هسته در برخی گروه‌های نحوی بر اساس نظریة بهینگی؛ مطالعه موردی گفتار یک دانش‌آموز کم‌شنوا

صادق افتخاری فر؛ سیدفرید خلیفه‌لو

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 221-244

https://doi.org/10.22054/ls.2022.61705.1467

چکیده
  در سال‌های اخیر چارچوب محدودیت‌بنیادی که از نظریة بهینگی اقتباس شده، جهت توصیف و تجزیه و تحلیل اختلالات گفتار و زبان به کار گرفته‌ شده است. این مقاله شرحی از کاربرد نظریة بهینگی در توصیف و تحلیل ساختار نحوی دانش‌‌آموز «الف» ـ که یک دانش‌آموز پسرِ 16 سالة فارسی‌زبان کم‌شنوا است ـ را بر اساس نقض محدودیت‌های هسته در برخی از ...  بیشتر

فرایندهای اخفاء و اقلاب در قرائت قرآن کریم بر پایۀ نظریۀ بهینگی

بشیر جم؛ مرضیه اسماعیلی دهکردی

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 245-270

https://doi.org/10.22054/ls.2022.64720.1502

چکیده
  قرائت قرآن کریم دارای ویژگی‌های واج‌شناختی خاص خود است که فراتر از چارچوب‌ سنتیِ تجوید، قابلیت بررسی در چارچوب نظریه‌های نوین علم واج‌شناسی را نیز دارد. دو فرایند اخفاء و اقلاب دو گونه از فرایندهای همگونی جزئیِ همخوان /n/ با همخوان مجاور در جایگاه تولید به شمار می‌روند. فرایند اخفاء در بافتی رخ می‌دهد که همخوان /n/ پیش از پانزده ...  بیشتر

رده‌شناسی ترتیب واژه‌ها در زبان خُلُصی

طیبه قاسمی؛ آمنه زارع؛ محمدحسین شرف زاده

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 271-302

https://doi.org/10.22054/ls.2022.64388.1497

چکیده
  رده‌شناسی زبان شاخه‌ای از دانش‌ زبان‌شناسی است که به مطالعة شباهت‌ها و تفاوت‌های نظام‌مند میان زبان‌های نظام‌مند دنیا و مقایسة ساختار­های صرفی و نحوی آنها فارغ از پیشینه می‌پردازد. پژوهش حاضر در چارچوب مقالة درایر ترتیب واژه­ها را در زبان خُلُصی بررسی کرده است. شیوة گرد­آوری داده­ها از طریق ضبط پاسخ­های گویشوران به ...  بیشتر

تحلیلی کمینه‌گرا از نمود واژگانی در زبان فارسی

موسی غنچه پور

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 303-336

https://doi.org/10.22054/ls.2022.63917.1490

چکیده
  در این مقاله نمودهای واژگانی ایستا، کنشی، غایتمند و تحققی بر‌پایۀ برنامۀ کمینه‌گرا و باتوجه‌به نمونه‌های زبان فارسی بررسی و ساختار درختی نمودی برای هرکدام از آنها ارائه می‌شود. تحلیل نمونه‌ها نشان می‌دهد که رویدادها خوانش‌های متغیر ایستاـ پویا دارند. موضوع درونی نقشی در رویداد‌های نمودی ایستا ندارد و هم‌آیی این رویدادها با ...  بیشتر

استعاره‌های وجه‌نمایی در آموزش زبان تافل با تکیه بر مهارت شنیداری: رویکرد زبان‌شناسی نقشگرا

روح الله یعقوبی؛ فردوس آقاگلزاده؛ عالیه کردزعفرانلو کامبوزیا

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 337-360

https://doi.org/10.22054/ls.2022.66383.1534

چکیده
  پژوهش حاضر به توصیف و تحلیل استعاره‌های دستوری بینافردی وجه‌نمایی (وجهیت) در بخش مهارت شنیداری کتاب‌های معیار آزمون‌ بین‌المللی تافل می‌پردازد. روش پژوهش توصیفی با رویکرد تحلیل محتوای کیفی است و داده‌ها به روش اَسنادی گردآوری شد. بدین منظور، سه کتاب شامل راهنمای رسمی آزمون تافل اینترنتی و جلدهای اول و دوم کتاب آزمون‌های رسمی ...  بیشتر

واکاوی روش آموزشی فعالیت ـ محور (TBLT) در فرایند یاددهی و یادگیری نظام آوایی زبان عربی

سعداله همایونی؛ مریم فولادی

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 361-394

https://doi.org/10.22054/ls.2022.62848.1474

چکیده
  از چالش‌های اصلی در آموزش زبان عربی، آموزش نظام‌ آوایی با روشی نظام‌مند است، زیرا زبان‌آموزان برای برقراری ارتباطی هدفمند و تعامل صحیح با اهل زبان، نیازمند فهم سطوح مختلف آوایی، از طریق آموزشی کاربردی هستند. در این صورت است که آنها می‌توانند علاوه‌ بر تلفظ قابل‌قبول و قابل‌فهم، واکنش‌های کلامی و غیرکلامی صحیحی در مقابل کلام ...  بیشتر

بررسی نشانگرهای فراگفتمانی تعاملی در سخنرانی‌های تحلیف رؤسای جمهور ایالات‌متحده و روسیه

جواد نادری؛ توحید صیامی

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 395-412

https://doi.org/10.22054/ls.2023.66102.1530

چکیده
  این پژوهش بر آن است تا با استفاده از مدل فراگفتمانی هایلند به مطالعۀ نشانگرهای فراگفتمانی تعاملی در سخنرانی‌های تحلیف روسای جمهور ایالات متحده و روسیه (1991ـ2018) بپردازد. سپس، با تجزیه ‌و تحلیل آمار به ‌دست‌آمده نشان دهد که چرا و چگونه از این نشانگرها برای نیل به اهداف خود استفاده کرده‌اند. در این پژوهش، از دو روش کمی و کیفی برای محاسبات ...  بیشتر

بازنمایی وحدت شکلی در تصریف فارسی و انگلیسی از دیدگاه درسلر و مایرثالر: رویکردی پیکره‌بنیاد

لیلا قلی پور حسن کیاده؛ فروغ کاظمی

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 413-442

https://doi.org/10.22054/ls.2022.68638.1551

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی میزان وحدت­ شکلی نشانه­‌های­ تصریفی فارسی و انگلیسی بر اساس نظریۀ صرف ­طبیعی پرداخته‌ که نقشی اساسی در تعیین میزان طبیعی ‌بودن زبان دارد. هدف از پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که وحدت ­شکلی نشانه­‌های تصریفی اسم، فعل، صفت و قید در مقولات دستوری این دو زبان چگونه قابل تبیین هستند. روش تحقیق به صورت کیفی ...  بیشتر

معرفی و نقد کتاب مبانی رده‌شناسی زبان

بابک شریف

دوره 9، شماره 16 ، مهر 1401، صفحه 443-465

https://doi.org/10.22054/ls.2021.58261.1430

چکیده
  مبانی رده‌شناسی زبان عنوان کتابی است به قلم والی رضایی و فاطمه بهرامی که بر اساس سرفصل درس رده‌شناسی زبان در دورة کارشناسی ارشد زبان‌شناسی و با هدف ارائة مفاهیم اساسی این حوزه به دانشجویان و علاقه‌مندان تألیف گردیده است. کتاب در ده فصل سامان یافته است که با صرف نظر از فصولی که به پیشینه، روش‌شناسی و کاربردهای رده‌شناسی اختصاص دارد، ...  بیشتر