هزاروششصد رنگ‌واژه در زبان فارسی

معصومه زارعی

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 7-44

https://doi.org/10.22054/ls.2019.42325.1223

چکیده
  رنگ‌واژه‌ها و نامگذاری رنگ‌ها مسئله‌ای است که همواره توجه زبان‌شناسان را به خود جلب کرده‌است. چشم انسان قادر به تشخیص بیش از هفت میلیون رنگ است. زبان‌ها در فرهنگ‌های گوناگون کوشیده‌اند تا دامنه‌ای از این رنگ‌ها را به‌صورت واژگانی بازنمایی کنند. رنگ‌واژه‌ها و رده‌شناسی آن‌ها یکی از مطالعات محوری در دهه‌های اخیر به‌شمار ...  بیشتر

نشانگر های ساخت کنایی در گویش تالشی سه سار و وابستگی آن به زمان گذشته و نمود

عبداله عزت دوست سه ساری؛ مجتبی منشی زاده؛ حیات عامری

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 45-64

https://doi.org/10.22054/ls.2019.34787.1127

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی حالت کنایی درگویش تالشی می‌پردازد. این گویش در مناطقی از گیلان رایج است و به سه گونه عمده، یعنی مرکزی، شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. گونه مورد بررسی در این مقاله از نوع جنوبی است که در روستای سه‌سار رایج است. داده‌های این پژوهش به‌صورت میدانی و از طریق مصاحبه با سی گویشور جمع‌آوری شده‌اند. موضوع حالت کنایی به تفاوت ...  بیشتر

بازنمایی وجه فعلی در مقدمه شاهنامه ابومنصوری: مقایسه رویکردی سنتی و نظریة نقشگرا در باب وجه

پونه عابدین؛ محمد دبیرمقدم

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 65-94

https://doi.org/10.22054/ls.2020.49010.1295

چکیده
  وجه در مفهوم کلی، شیوه و نقطه‌نظر گوینده در بیان مفهوم جمله بوده و مبین چگونگی بیان وقوع یا عدم‌وقوع فعل و داشتن یا نداشتن حالتی از منظر وی است. در زبان‌های دنیا ابزارهایی برای بیان وجه وجود دارند که شامل وجه فعلی، فعل‌های وجهی، قیدها و صفت‌های وجهی هستند. در میان ابزارهای بیان وجه، وجه فعلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا در ...  بیشتر

انواع جملات با اثر مسیر باغی در فارسی و دلایل بروز آن

نیره جودی

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 95-122

https://doi.org/10.22054/ls.2019.42628.1227

چکیده
  پژوهش حاضر کوشیده است به این پرسش‌ها پاسخ دهد که کدام ساخت‌ها در زبان فارسی بر تعریف مرسوم جملات با اثر مسیر باغی منطبق‌اند و با توجه به انگاره‌های مربوط به پردازش جملات، چگونه می‌توان دسته‌بندی مناسبی برای این ساخت‌ها در فارسی به‌دست داد. نخست، اصطلاح جملات مسیر باغی در انگلیسی و همچنین مفاهیم نظری و الگوهای مربوط به پردازش ...  بیشتر

آموزش مجازی زبان فارسی به غیرفارسی زبانان: یک جایگزین یا یک گزینه؟

رضامراد صحرائی؛ شهره سادات سجادی؛ شیوا مجیدی؛ امیرحسین مجیری

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 123-156

https://doi.org/10.22054/ls.2021.59245.1435

چکیده
  کرونا پدیده‌ای است که بشر زندۀ کنونی پیش‌تر آن را تجربه نکرده و آنقدر این اتفاق به‌طور ناگهانی رخ داد که موجب تعطیلی بسیاری از کلاس‌های آموزش زبان فارسی در جهان گشت. در مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی، 14 دانشجوی لبنانی در حال تحصیل بودند که می‌بایست برای مهر سال 1399 آمادۀ حضور در کلاس‌های تحصیلی ...  بیشتر

دربارة (-ow) در کردی جنوبی

حبیب گوهری؛ فروغ اسدی

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 157-187

https://doi.org/10.22054/ls.2020.49021.1296

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر معرفی، توصیف، تبیین و بررسی نقش عنصر زبانی بسیار پرکاربرد (-ow) در کردی جنوبی است. این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده و داده­های لازم به­صورت میدانی از گویشوران بومی به‌وسیله مصاحبه و گفتگو جمع­آوری شده است. بررسی داده­ها نشان می­دهد که پی­بست (-ow) دارای توزیع و کاربردهای بسیار متنوعی است و عمدتاً با افعال متعدی ...  بیشتر

خطاهای زبانی دانش‌‌‌‌‌آموزان در کاربرد گروه اسمی انگلیسی از منظر روان‌‌‌‌‌‌شناسی‌‌‌‌زبان

عبدالحسین حیدری؛ مالک پناهی

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 189-209

https://doi.org/10.22054/ls.2021.55958.1395

چکیده
  در پژوهش حاضر تأثیر واژگان زبان فارسی بر فرایند تولید گروه اسمی انگلیسی درگفتار دانش‌‌‌‌آموزان از منظر روان‌‌‌‌شناسی زبان مطالعه شده است. داده‌‌ها (خطاهای زبانی) از گفتار دانش‌‌‌آموزان دوم انسانی دورۀ متوسطه در کلاس‌‌‌های درس انگلیسی جمع‌‌آوری شده است. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. نخست، 221 خطای زبانی ...  بیشتر

انتقال معانی حرف جر «باء» به حرف‌اضافۀ «به»، مطالعۀ موردی: سورۀ آل عمران

حاج بی‌بی نادران؛ مرتضی زارع برمی

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 211-244

https://doi.org/10.22054/ls.2021.57826.1420

چکیده
  تحلیل معانی و ترجمه حرف جر «باء» در سورۀ آل عمران دو اصل بنیادی را دربارۀ زبان‌ها مشخص ساخت: نخست اینکه، ترجمه می‌کنیم، اما زبان‌های مبدأ و مقصد را کاملاً درک نمی‌کنیم (اصل ارتباطی) و دوم اینکه، زبان‌ها در فرایند ترجمه با یکدیگر برخورد می‌کنند (اصل زبانی). به دو اصل ارتباطی و زبانی باید یک اصل سوم، یعنی ترجمه‌های ناهمگون، را ...  بیشتر

رابطۀ استعاره و بی‌ادبی در بافت غیبت رسانه ای بینافردی

سیده سحر جاوید؛ جلال رحیمیان؛ امیرسعید مولودی؛ علیرضا خرمایی

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 245-271

https://doi.org/10.22054/ls.2021.54982.1384

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط احتمالی میان استعاره و بی­ادبی در بافت غیبت رسانه­ای بینافردی انجام گرفته است. بدین­منظور، داده­های مربوط به ده بازیگر زن و ده بازیگر مرد برگرفته از 60 موقعیت زبانی در بازۀ زمانی مرداد 97 تا اردیبهشت 99 از نرم­افزار اینستاگرام جمع­آوری شده است. مجموع واژه­های مورد بررسی، 51449 واژه است. نتایج پژوهش ...  بیشتر

مشاهداتی دربارة سهم و نقش دو نیم‌کرۀ مغز در پردازش زبان

محمد هادی فلاحی؛ مرضیه یاری زاده

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 273-299

https://doi.org/10.22054/ls.2021.47581.1279

چکیده
  این پژوهش به منظور بررسی عملکردهای زبانی منسوب به نیمکره‌ی راست مغز در بیماران آسیب‏دیده نیمکره‌ی چپ، انجام شد. در این پژوهش که از نوع توصیفی – تحلیلی بود، با نمونه گیری تصادفی، یک گروه از بیماران آسیب دیده‌ی نیمکره‌ی چپ مغز (20مرد و 10 زن) که به بخش مغز و اعصاب درمانگاه امام رضا (ع) شیراز مراجعه کرده بودند و 30 نفر افراد سالم (20مرد ...  بیشتر

بررسی صوت‌شناختی و شنیداری واکه‌های سادۀ واجی گویش خوافی

سیدمحمد صاحبی؛ نوید فیروزی

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 301-326

https://doi.org/10.22054/ls.2021.63451.1485

چکیده
  خوافی یکی از گویش‌های زبان فارسی است که در شهر خواف (واقع در استان خراسان رضوی) رایج است. این گویش از لحاظ آوایی، واجی، واژگانی و صرفی با فارسی معیار تفاوت‌های بسیاری دارد. در مقالۀ پیشِ رو، واکه‌های سادۀ واجی گویش خوافی با ارائۀ جفت‌های کمینه و براساس نظریۀ واج‌شناسی زایشی، توصیف و ‌طبقه‌بندی شده ‌است. برای بررسی و مقایسۀ دقیق ...  بیشتر

تاملی تحلیلی – انتقادی در آرای زبانی سوسور و گادامر

فرزاد بالو

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 327-349

https://doi.org/10.22054/ls.2021.52264.1336

چکیده
  سوسور واضع زبان شناسی جدید، باب تازه ای را در تاملات مربوط به زبان گشود و جریان های مختلف فکری و زبان شناختی قرن بیستم را تحت تاثیر خود قرار داد. از طرف دیگر، گادامر، مهمترین چهرة هرمنوتیک فلسفی است که با کانون قرار دادن زبان ، طرح تازه ای در باب واقعة فهم پی افکند . از آن جا که این دو متفکر، حول محوری مقولة زبان موضوعات مشترکی را مورد ...  بیشتر

واکه‌های سادة لری مینجایی: یک بررسی صوت‌شناختی

الهام خدایی؛ ماندانا نوربخش

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 351-381

https://doi.org/10.22054/ls.2021.61425.1461

چکیده
  مینجایی نام عمومی گویش‌هایی از زبان لری است که به صورت پراکنده با نام‌های لری خرم‌آبادی، بالاگریوه‌ای، سیلاخوری، بروجردی، ملایری و غیره شناخته می‌شوند. هدف این مقاله تعیین مقدار پارامترهای صوت‌شناختی همچون بسامد سازه‌های اول و دوم واکه‌های ساده، تاثیر جنسیت و نوع هجا بر این پارامترها و در نهایت ارائه نمودار فضای واکه‌ای گویش ...  بیشتر

زبان معیار و شاخص‌های آن در نوشته‌های تحقیقی محمدعلی اسلامی نُدوشن

سید مهدی نوریان؛ سارا محمدی

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 383-408

https://doi.org/10.22054/ls.2022.64809.1503

چکیده
  زبان معیار یکی از گونه‌های نوشتن در محافل علمی و دانشگاهی است که مهم‌ترین هدفش انتقال صحیح و سریع و دقیقِ مفاهیم به مخاطب است. از دهۀ چهل به بعد در میان پژوهشگران مباحث دربارۀ تعریف زبان معیار و مصادیق آن مطرح شده  که تا به امروز ادامه داشته است. اگرچه وحدتی دربارۀ چیستی و چگونگی زبان معیار وجود نداشته، اما می‌توان گفت که این گونۀ ...  بیشتر

واکاوی ساختمان دستوری گروه اسمی در نوشتار فارسی‌آموزان چینی سطح فرامیانی (B2)

محمد باقر میرزایی حصاریان

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 409-431

https://doi.org/10.22054/ls.2021.57731.1417

چکیده
  واکاوی داده‌های زبانی از جنبه‌های گوناگون کمک بزرگی به علمی‌‌تر شدن فرایند آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان می‌کند. پژوهش حاضر با هدف برداشتن گامی کوچک به‌منظور آشنایی بیشتر با ویژگی‌های دستوری نوشتار فارسی‌آموزان انجام شده‌ است. پرسش‌ اصلی، چگونگی ساختمان دستوری گروه‌های اسمی در نوشتار فارسی‌آموزان چینی سطح فرامیانی ...  بیشتر

بررسی فرایندهای واژه‌آفرینی و واژه‌سازی در کودکان 2 تا 6 سالۀ فارسی‌زبان تهرانی

زهرا خان علی زاده؛ فریبا قطره

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 433-456

https://doi.org/10.22054/ls.2021.60221.1447

چکیده
  در پژوهش حاضر به بررسی فرایندهای ساخت واژه در 121 کودک 2 تا 6 سالۀ فارسی‌زبان تهرانی پرداخته شده است. داده‌های پژوهش از طریق مشاهدۀ رفتار زبانی و مصاحبه با این کودکان و والدین آن‌ها، و پرسش‌نامۀ کتبی جمع‌آوری شده، و سپس بر اساس چارچوب بوی (2007) دسته‌بندی و تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد که در میان فرایندهای واژه‌سازی، اشتقاق بیشترین ...  بیشتر

نقدی بر مقالة «بررسی صوت‌شناختی رخداد انسدادی‌ چاکنایی پیش از واکۀ آغازین در واژگان زبان فارسی»

علی پیرحیاتی

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 457-470

https://doi.org/10.22054/ls.2021.60019.1443

چکیده
  نواب صفوی و همکاران (۱۳۹۹) در مقاله‌ای که در شمارة یازدهم نشریة علم زبان (بهار و تابستان ۱۳۹۹) با عنوان "بررسی صوت‌شناختی رخداد انسدادی‌ چاکنایی پیش از واکۀ آغازین در واژگان زبان فارسی" منتشر شده ‌است، به گزارش پژوهش خود راجع به ویژگی‌های آکوستیکِ بست چاکنایی پیش از واکه‌های آغازین در زبان فارسی پرداخته‌اند. این پژوهش برپایة بررسی ...  بیشتر