بررسی خطاهای همنشینی واژگانی فارسی‌آموزان عربی زبان

مریم افشین پور؛ عادل رفیعی؛ سید محمدرضا ابن الرسول

دوره 5، شماره 8 ، اسفند 1397، صفحه 7-29

https://doi.org/10.22054/ls.2019.23251.1082

چکیده
  پژوهش حاضر به توصیف خطاهای هم­نشینی واژگانیو بررسی عوامل دخیل در بروز این نوع خطاها در انشاءِ فارسی­آموزان عربی­زبان دانشگاه مجازی جاﻣﻌﺔالمصطفی قم[1] می­پردازد. برای این منظور پیکرۀ زبانی متشکل از 260 برگة انشاءِ زبان­آموزان سطح متوسط تشکیل شد و مورد بررسی قرارگرفت. ابتدا خطاهای هم­نشینی واژگانی زبان­آموزان مشخص شد و ...  بیشتر

بررسی انواع آغازگر در کتب انگلیسی جدید تألیف مقطع متوسطه دوم در ایران، بر اساس رویکرد نقش‌گرای نظام‌بنیاد هلیدی

شهناز یگانه؛ رضامراد صحرایی

دوره 5، شماره 8 ، اسفند 1397، صفحه 31-62

https://doi.org/10.22054/ls.2019.10299

چکیده
  در سال‌های اخیر، شاهد تغییر کتاب‌های درسی زبان انگلیسی در تمام مقاطع تحصیلی به­ویژه در دوره دوم متوسطه بوده‌ایم. به‌نظر می‌رسد که مناسب نبودن منابع درسی پیشین، مؤلفان این کتاب‌ها را به اعمال تغییرات ساختاری و محتوایی در این کتاب‌ها وا‌داشته است. بنابراین، انتظار می‌رود که در نگارش کتاب‌های تازه‌تألیف، دیدگاه‌های مختلف ...  بیشتر

عدم تقارن درک و تولید زبانی در کودک: مرور و نقدی بر تبیین رویکرد بهینگی دوسویه

حسین بازوبندی؛ مهین ناز میردهقان

دوره 5، شماره 8 ، اسفند 1397، صفحه 63-97

https://doi.org/10.22054/ls.2019.36631.1138

چکیده
  چگونگی تولید صحیح صورت‌های زبانی در کودکانی که هنوز قادر به درک صحیح آنها نیستند، در سال‌‌های اخیر کانون توجه بسیاری از زبانشناسان و به­ویژه روانشناسان زبان بوده و به‌عنوان پرسش اصلی در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی، تلاشی است جهت شناساندن شیوه‌ای تبیینی پیرامون مسألۀ عدم تقارن میان ...  بیشتر

بررسی تاثیر سرعت گفتار روی زمان شروع واک (وی اُتی) همخوان های انسدادی فارسی معیار در گفتار پیوسته

سعیده طاهری؛ ماندانا نوربخش

دوره 5، شماره 8 ، اسفند 1397، صفحه 97-126

https://doi.org/10.22054/ls.2019.36419.1134

چکیده
  مطالعۀ حاضر به بررسی تأثیر سرعت گفتار روی زمان شروع واک (وی‌اُتی) همخوان‌های انسدادی واکدار /b, d, ɟ/  و بیواک /p,t,c/  زبان فارسی معیار می‌پردازد. به این منظور، طی آزمون تولیدی تعداد 8 جمله حاوی کلمات آزمایش، هر کدام 3 مرتبه توسط 24 شرکت ‌کننده (17 شرکت ‌کنندۀ مؤنث و 7 شرکت ‌کنندۀ مذکر) در سرعت‌های متفاوت تولید شدند. مقادیر وی‌اُتی برای ...  بیشتر

چند نکته دربارة آبان یشت و نقد نقد آن

مرضیه فروغی ابری

دوره 5، شماره 8 ، اسفند 1397، صفحه 127-158

https://doi.org/10.22054/ls.2017.21659.1075

چکیده
  در شمارة سوم نشریة علم زبان، احسان چنگیزی در نقد کتاب «آبان­یشت» تألیف چنگیز مولایی، مطالبی نگاشت. در شمارة چهارم همین نشریه، مولایی به آن نقد پاسخ داد و مطالب آن را نادرست دانست. در پاسخ مولایی مطالبی دربارة زبان اوستایی مطرح شده که لازم است با تفصیل بیشتری بررسی شوند و از منظر زبانشناختی تحلیل گردند. در این مقاله مهمترین نکات ...  بیشتر

شناسایی استاندارد نوع و تعداد ابزارهای انسجام ربطی در متون کودکان 10 تا 12 ساله

معصومه نجفی پازکی؛ مرضیه رضایی دینانی

دوره 5، شماره 8 ، اسفند 1397، صفحه 159-190

https://doi.org/10.22054/ls.2019.37481.1154

چکیده
  هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی استاندارد نوع و تعداد ابزارهای انسجام ربطی در متون کودکان 10 تا 12 ساله است. متون مورد مطالعۀ پژوهش حاضر شامل 400 متن نوشتاری کودکان 10 تا 12 سالۀ شهر تهران، 60 داستان از نویسندگان کودک و نوجوان گروه سنی «ج» و 60 متن از کتاب‌های درسی پایۀ چهارم تا ششم است. بر اساس نتایج به‌دست­آمده چهار ابزار ربطی افزایشی، ...  بیشتر

کارایی فناوری و نرم‎افزارهای آموزشی در یادگیری واژگان زبان خارجی

طلیعه منصوری؛ زری سعیدی

دوره 5، شماره 8 ، اسفند 1397، صفحه 189-220

https://doi.org/10.22054/ls.2019.32479.1118

چکیده
  با افزایش میزان تأثیر فناوری بر ابعاد مختلف زندگی انسان، تولید ابزارهای نوین آموزشی و استفاده از آنها نیز توسعه یافته است. واضح است که یکی از حوزه‎هایی که به شکل قابل توجهی تحت­تأثیر نفوذ فناوری قرار گرفته، حوزۀ آموزش زبان است. علاوه ‌بر این، یادگیری زبان خارجی/ دوم از طریق تکنولوژی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین، باید ...  بیشتر