نگاهی رده‌شناختی به نظام نوع وجه در زبان ترکی آذری

اسماعیل صفائی اصل

دوره 12، شماره 21 ، فروردین 1404، صفحه 9-44

https://doi.org/10.22054/ls.2020.43643.1235

چکیده
  پژوهش حاضر در چارچوب دستور نقشگرای نظام‌­مند و بر مبنای رده‌شناسی نقشگرای نظام­‌مند و مشخصاً تعمیم‌­های رده­‌شناختی متیسن  انجام یافته است. این پژوهش کوشیده است با استناد به نمونه‌­هایی برگرفته از اسناد مکتوب متعدد در زبان ترکی آذری از جمله کتاب­‌های دستور و مجموعه داستان­ها و نیز نمونه­‌هایی ساختگی، به توصیف ...  بیشتر

مقایسۀ عملکرد الگوریتم‌های پایۀ یادگیری ماشین در دسته‌بندی اشعار فارسی به دو گروه تلمیح‌دار و بدون‌تلمیح

پریسا محمدیان کلخوران؛ محمد بحرانی

دوره 12، شماره 21 ، فروردین 1404، صفحه 45-76

https://doi.org/10.22054/ls.2021.60784.1453

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد چند روش‌ یادگیری ماشین در دسته‌بندی اشعار فارسی به دو گروه تلمیح‌دار و بدون‌تلمیح است. به‌این‌منظور، از روش‌های نظارت‌شدۀ بیز ساده، ماشین بردار پشتیبان، درخت تصمیم، جنگل تصادفی، k نزدیک‌ترین همسایه، رگرسیون لجستیک و الگوریتم پرسپترون چندلایه استفاده شد. پس از جمع‌آوری داده‌های برچسب‌خورده ...  بیشتر

گفتمان سالمندان مبتلا به زوال عقل نوع آلزایمر: پیوستگی محاوره‌ای

مسعود دهقان؛ نیما مشتاقی؛ کورش صابری

دوره 12، شماره 21 ، فروردین 1404، صفحه 77-112

https://doi.org/10.22054/ls.2021.58081.1425

چکیده
  پیوستگی یکی از ویژگی‌های ساخت گفتمان است که فقدان آن در گفتمان سالمندان مبتلابه زوال عقل نوع آلزایمر سبب درک‌نشدن گفتمان این بیماران می­شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیوستگی در گفتمان سالمندان کُردزبان مبتلابه زوال عقل نوع آلزایمر انجام‌ گرفته است. ماهیت روش­شناختی این پژوهشِ کمّی و علّی ـ مقایسه‌ای بوده که در یکی از خانه­های ...  بیشتر

زبانشناسی
مطالعۀ تطبیقی عدم تقارن مبدأ و هدف حرکت در زبان فارسی، آلمانی و لهستانی

علی جمالی؛ فاطمه بشیری

دوره 12، شماره 21 ، فروردین 1404، صفحه 113-144

https://doi.org/10.22054/ls.2025.77997.1618

چکیده
  در اغلب زبان­های دنیا پدیدۀ عدم تقارن بین مبدأ  و هدف حرکت در سطوح مختلف زبانی اعم از ساختواژی، نحوی، واژگانی و غیره به‌ چشم می­خورد. در این پژوهش، فرضیۀ عدم تقارن بین مبدأ و هدف حرکت در زبان فارسی، آلمانی و لهستانی به‌صورت تطبیقی مورد سنجش قرار گرفته و بدین منظور، از مجموعه­ای ویدئوکلیپ استفاده شده است. لازم به توضیح است که ...  بیشتر

گونۀ کرمانشاهی زبان اشارۀ ایرانی و تفاوت آن با گونۀ تهرانی

یاسمن چوب ساز؛ سارا سیاوشی؛ فرزانه سلیمان بیگی

دوره 12، شماره 21 ، فروردین 1404، صفحه 145-168

https://doi.org/10.22054/ls.2025.79077.1639

چکیده
  زبان اشاره ایرانی، زبان اشاره‌ی جامعه‌ی ناشنوای ایران است. این زبان دارای گونه‌های متفاوتی است. در بعضی استان‌ها این تفاوت گونه بیشتر و در بعضی دیگر کمتر است. گونه‌‌ی کرمانشاهی زبان اشاره ایرانی تا کنون مورد مطالعه قرار نگرفته است. مطالعه‌ی حاضر مستخرج از یک پروژه‌ی مستند سازی زبان اشاره ایرانی بود که با حمایت موسسه‌ی مستندسازی ...  بیشتر

زبانشناسی
اولویت در انتخاب راهکارهای رفع التقای واکه‌ها: تحلیلی بهینگی از واژه‌بست‌های کُردی کلهری

طاهره جعفری؛ مهدی فتاحی

دوره 12، شماره 21 ، فروردین 1404، صفحه 169-204

https://doi.org/10.22054/ls.2024.80126.1664

چکیده
  التقای واکه‌ها یکی از پدیده‌های زبانی تحمل‌ناپذیر در عموم زبان‌های دنیاست که به‌هنگام فرایندهایی صرفی، چون وندافزایی و واژه‌بست‌افزایی، ایجاد می‌شود. هر زبان بسته به ابزارهایی که در اختیار دارد، فرایندهایی را برای رفع این پدیده به‌کار می‌گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه و یافتن دلیلی برای تنوع  راهکارهای رفع التقای ...  بیشتر

زبانشناسی
تأثیر تماس زبانی بر مؤلفه‌هایی از ترتیب واژه در گویش عربخانه: رویکردی رده‌شناختی

زهره دانشمند؛ محمدامین ناصح

دوره 12، شماره 21 ، فروردین 1404، صفحه 205-230

https://doi.org/10.22054/ls.2024.79864.1660

چکیده
  در این مقاله آرایش واژه­ها در گونۀ عربیِ منطقۀ عربخانه در 90 کیلومتری جنوب بیرجند (خراسان‌ جنوبی) از منظر رده­شناسی آرایش واژۀ­ درایر مطالعه شده‌ است. در این راستا، ویراست جدید کتاب رده‌شناسی زبان‌های ایرانیِ دبیرمقدم جهت بررسی رده‌شناختی الگو قرار گرفت. گونۀ عربیِ عربخانه، گویشی است آمیخته­ از عربی و فارسی که در همة سطوح ...  بیشتر

زبانشناسی
انضمام در ترکیب فعلی زبان فارسی: فرایندی صرفی، نحوی یا صرفی ـ نحوی؟

موسی غنچه پور

دوره 12، شماره 21 ، فروردین 1404، صفحه 231-266

https://doi.org/10.22054/ls.2025.80695.1669

چکیده
  در پژوهش حاضر، نمونه‌هایی از ۸۵۷۹  واژۀ‌ مرکب فعلی در زبان فارسی معاصر با توجه ‌به فرایند انضمام مطالعه شدند تا نقش این فرایند در ساخت آنها روشن شود. تحلیل داده‌ها نشان داد که این مقولۀ زایا از انضمام سازه‌های موضوع، افزوده و گروه نحوی با هستۀ برگرفته فعلی تشکیل می‌شود. سازۀ غیرهستۀ ترکیب فعلی می‌تواند فاعل، مفعول صریح، مفعول ...  بیشتر

زبانشناسی
مجهول‌سازی افعال دومفعولی در زبان فارسی از منظر حرکت متقارن

سید مهدی ساداتی نوش آبادی؛ هنگامه واعظی

دوره 12، شماره 21 ، فروردین 1404، صفحه 267-304

https://doi.org/10.22054/ls.2025.81183.1672

چکیده
  در پژوهش حاضر، مجهول‌سازی افعال دومفعولی در زبان فارسی که دارای متمم‌های اجباری هستند با استفاده از رویکرد حرکت متقارن بررسی و تحلیل می‌شود. در مجهول‌سازی جمله‌های دارای این نوع از افعال، امکان حرکت هر یک از متمم‌های فعل به جایگاه فاعل در جملۀ مجهول وجود دارد، درحالیکه مطابق با اصل کوتاه‌ترین حرکت، تنها گروه نزدیک به هستۀ جستجوگر ...  بیشتر

زبانشناسی
معیارسازی خرده‌آزمون‌های واژگانی ـ معنایی نسخۀ فارسی پروتکل ارزیابی مهارت‌های ارتباطی مونترال (پی.ام.ای.سی.)

شهلا رقیب دوست

دوره 12، شماره 21 ، فروردین 1404، صفحه 305-334

https://doi.org/10.22054/ls.2025.86349.1721

چکیده
  مجموعه‌ای از پژوهش‌ها در تقریباً نیم قرن اخیر نشان داده‌اند که علاوه‌بر نقش تعیین‌کنندۀ نیمکرۀ چپ در پردازش زبان، نیمکرۀ راست نیز، در پردازش‌ جنبه‌های مختلف زبانی و ارتباطی نقش دارد. «پروتکل ارزیابی مهارت‌های ارتباطی مونترال (ام.ای.سی.)» در سال 2004 به‌عنوان یک آزمون جامع با هدف ارزیابی چهار مهارت نوایی، واژگانی ـ معنایی، ...  بیشتر