بررسی تمرین‌‌‌‌‌های واژه‌آموزی کتاب‌‌‌های نگارش فارسی دورۀ دوم ابتدایی بر اساس دانش واژگانی

عبدالحسین حیدری

دوره 10، شماره 17 ، فروردین 1402، ، صفحه 341-372

https://doi.org/10.22054/ls.2023.65166.1512

چکیده
  در پژوهش حاضر، تمرین‌‌‌های واژه‌‌‌‌‌آموزی کتاب‌‌های نگارش فارسی دورۀ دوم ابتدایی بر اساس طبقه‌‌‌بندی واژگانی مطالعه شده‌اند. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام یافته است. ابتدا، تمرین‌‌‌های واژه‌‌‌آموزی کتاب‌‌ها در زیرمقوله‌‌های مختلفِ طبقه‌بندی دانش واژگانی قرار داده شد تا فراوانی و میانگین درصد آنها مشخص گردد. ...  بیشتر

خطاهای زبانی دانش‌‌‌‌‌آموزان در کاربرد گروه اسمی انگلیسی از منظر روان‌‌‌‌‌‌شناسی‌‌‌‌زبان

عبدالحسین حیدری؛ مالک پناهی

دوره 9، شماره 15 ، فروردین 1401، ، صفحه 189-209

https://doi.org/10.22054/ls.2021.55958.1395

چکیده
  در پژوهش حاضر تأثیر واژگان زبان فارسی بر فرایند تولید گروه اسمی انگلیسی درگفتار دانش‌‌‌‌آموزان از منظر روان‌‌‌‌شناسی زبان مطالعه شده است. داده‌‌ها (خطاهای زبانی) از گفتار دانش‌‌‌آموزان دوم انسانی دورۀ متوسطه در کلاس‌‌‌های درس انگلیسی جمع‌‌آوری شده است. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. نخست، 221 خطای زبانی ...  بیشتر