کدام معنی؟

کورش صفوی

دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1392، صفحه 11-40

https://doi.org/10.22054/ls.2014.25

چکیده
  در نوشتۀ حاضر به‌دنبال طرح مسأله‌‏ای هستم که سال‏هاست مرا درگیر خود کرده و هنوز در هیچ مقاله یا کتابی ندیده‏‌ام که کسی به آن پرداخته باشد. مسأله بر سر این است که اگر قرار باشد، مطالعۀ «معنی» پیچیده‏‌ترین بخش زبان‏‌شناسی را به خود اختصاص دهد، در هریک از شاخه‏‌های مطالعۀ زبان، کدام «معنی» باید مدّ نظر قرار گیرد. ...  بیشتر

تأثیر تکیة واژگانی بر ویژگی‌های کیفی واکه‌های ساده زبان فارسی

گلناز مدرسی قوامی

دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1392، صفحه 41-56

https://doi.org/10.22054/ls.2014.26

چکیده
  در برخی زبان‌ها کیفیت واکه در هجای بی‌تکیه تغییر می‌کند. در آواشناسی فیزیکی، این ویژگی یعنی عدم حصول ویژگی‌های کیفی ایده‌آل واکه در شرایطی خاص و گرایش واکه‌ها به سمت مرکز فضای واکه‌ای را، کاهش واکه‌ای می‌نامند. تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که فضای واکه‌ای فارسی در هجای بی‌تکیه کوچک­تر و مرکزی‌تر از هجای تکیه‌بر است و بر این ...  بیشتر

نحو کودک؛ نحو تمام‌عیار شواهدی از روند فراگیری بخش مقوله ای و ساخت اطلاع زبان فارسی

رضا مراد صحرایی

دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1392، صفحه 57-82

https://doi.org/10.22054/ls.2014.27

چکیده
  دربارة ماهیت دستور جهانشمول در بدو تولّد، دو دیدگاه کلی مطرح است که به دیدگاه واژگان­گرا و دیدگاه درخت کامل معروف‌­اند. طرفداران دیدگاه واژگان­گرا، دستور جهانشمول را ناقص و بلوغ را عامل اصلی تکوین آن می­‌دانند. اما پیروان دیدگاه درخت کامل، بر کامل بودن درخت زبانی کودک از بدو تولّد تأکید نموده و تعامل و درونداد را عامل فعالیت ...  بیشتر

آموزش زمان‌های فارسی به غیرفارسی زبانان: مقایسه روش های تدریس ساختاری و ارتباطی

ضیاءالدین تاج الدین؛ ملیحه عشقوی

دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1392، صفحه 83-108

https://doi.org/10.22054/ls.2014.28

چکیده
  یادگیری زمان یکی از مشکلات فارسی‌آموزان خارجی است. برای پرداختن به این مشکل، پیشرفت در یادگیری زمان‌های فارسی براساس روش‌های متفاوت در آموزش آن­ها در کانون این پژوهش قرار گرفت. بدین‌منظور، تأثیر دو روش ساختاری و ارتباطی برای آموزش زمان بررسی شد. آزمودنی‌ها از بین فارسی‌آموزان سطح دوم میانی در مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی ...  بیشتر

ارجاع، مصداق های واقعی و مصداق های گفتمانی

بهلول علائی

دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1392، صفحه 109-130

https://doi.org/10.22054/ls.2014.29

چکیده
  نظریۀ ارجاع مستقیم در مورد برخی مسائل معنی‌شناختی، از جمله مسئلۀ ارجاع به لاوجود و مسئلۀ جایگزینی اسامی خاص هم‌مرجع در جمله‌های نگرش گزاره‌ای با مشکل مواجه می‌شود؛ زیرا تنها چیزی که در این نظریه معنی یک عبارت را تشکیل می‌دهد مصداقِ مرتبط با آن است. در این مقاله، سعی بر آن است که با تکیه بر آنچه «مصداق گفتمانی» نامیده می‌شود، ...  بیشتر

بررسی ویژگی های فیزیکی (آکوستیکی) واکه های زبان فارسی در گفتار بیماران زبان پریش

منصوره شکرآمیز

دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1392، صفحه 131-144

https://doi.org/10.22054/ls.2014.30

چکیده
  در این پژوهش، تولید شش واکه زبان فارسی در گفتار دو بیمار زبان‌­پریش با ضایعۀ بخش پیشین نیمکرۀ چپ مغز (یک زن و یک مرد)، با تولید این واکه‌­ها در گفتار چهار فرد سالم (دو زن و دو مرد) مقایسه­ شد. طیف­‌نگاشت واکه­‌های آزمودنی­‌ها با استفاده از نرم‌­افزار Praat به ­دست­ آمد. واکه‌­ها در گفتار زنان سالم کشیده­‌تر از واکه­‌های ...  بیشتر

ارزیابی رشد زبان استعاری در کودکان فارسی‌زبان: بررسی مقایسه‌ای

شهره صادقی

دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1392، صفحه 145-167

https://doi.org/10.22054/ls.2014.31

چکیده
  در پژوهش حاضر، روند رشدی درک استعاره در کودکان فارسی‌زبان از سه گروه سنی 6، 7 و 8 سال مورد بررسی قرارگرفت. در زمینۀ درک استعاره در کودکان، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. به‌منظور ارزیابی توانش استعاری کودکان، آزمونی دوگزینه‌ای در قالب دو زیرآزمون درک استعاره‌های ادراکی- گزاره‌ای و روان‌شناختی-گزاره‌ای طراحی و تدوین‌گردید. پس از ...  بیشتر