نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه بین المللی امام خمینی

2 دانشگاه بین‌المللی امام خمینی

چکیده

برقراری ارتباط موثر در دنیای امروز، چه مجازی و چه غیرمجازی، مستلزم داشتن چیرگی بر مهارت‌های نوشتاری است. گسترش چنین مهارت‌هایی نیازمند آموزش مداوم و بازخورد سازنده است. پژوهش‌های بسیاری تأثیر بازخورد مدرس بر زبان‌آموزان را بررسی کرده است، اثربخشی تکنیک همدرس‌تصحیحی، به عنوان شکلی از بازخورد اصلاحی، بر کاهش خطاهای نوشتاری در میان فارسی‌آموزان غیرایرانی به طور گسترده مورد بررسی قرار نگرفته است. برای رفع این کاستی، این پژوهش به بررسی اثربخشی تکنیک همدرس‌تصحیحی بر مهارت‌های نوشتاری فارسی 47 فارسی‌آموز مرد و زن از ملیت‌های مختلف می‌پردازد. برای انتخاب شرکت‌کنندگان از روش نمونه‌گیری هدفمند غیرتصادفی استفاده شد که سپس به دو گروه که هر کدام شامل چهار کلاس جداگانه بود تقسیم شدند. پیش از اجرای تکنیک همدرس‌تصحیحی، در هر دو گروه یک پیش‌آزمون اجرا شد. در گروه آزمایش، شش جلسه تکنیک همدرس تصحیحی اجرا شد و پس از آن پس‌آزمون انجام گرفت. با واکاوی خطاهای نوشتاری شرکت‌کنندگان، مشاهده شد که علی رغم برخی محدودیت‌ها، تکنیک همدرس تصحیحی در تقویت مهارت نوشتاری فارسی‌زبان آموزان غیرایرانی گروه آزمایش تأثیر مثبت داشته و منجر به کاهش خطاهای نوشتاری آنها شده است. علاوه بر آن، یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که همدرس تصحیحی عملکرد نوشتاری فارسی‌آموزان غیرهم‌زبان و نیز زبان‌آموزان قوی‌تر را بیشتر بهبود می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

From Errors to Mastery: Investigating the effects of Peer Correction on Second Language Writing Skills

نویسندگان [English]

  • Amirreza Vakilifard 1
  • Shirin Dehqani 2

1 Imam Khomeini International University

2 Imam Khomeini International University

چکیده [English]

Effective written communication is a crucial skill.Developing proficient writing skills requires consistent training and constructive feedback.While previous research has examined the impact of teacher feedback on language learners, the efficacy of peer correction technique, a form of corrective feedback, on reducing writing errors among non-Iranian Persian learners has not been extensively studied.To address this research gap, this study investigates the effectiveness of peer correction technique on the Persian writing skills of 47 male and female Persian learners from diverse nationalities.Non-random purposeful sampling was used to select participants, who were then divided into two groups, each consisting of four separate classes.Prior to implementing the peer correction technique, both groups completed a pre-test.The experimental group underwent six sessions of peer feedback technique implementation, after which a post-test was conducted. Analysis of the participants' writing errors showed that despite some limitations, the peer correction technique had a positive effect on enhancing the Persian writing skills of the non-Iranian learners in the experimental group, leading to a reduction in their writing errors.The findings suggest that peer correction technique can be an effective means of improving writing skills among non-Iranian Persian learners.This study contributes to the existing literature by highlighting the potential benefits of peer correction technique and informing pedagogical approaches aimed at enhancing writing skills among non-Iranian Persian learners.Furthermore, the study's results suggest that peer correction provided in a classroom setting can positively impact the writing proficiency of both foreign learners with different native languages and more proficient language learners in the experimental group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • peer correction
  • language error
  • writing skill
  • teaching writing skill