نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش زبان انکلیسی - پردیس دکتر شریعتی ساری- دانشگاه فرهنگیان

2 کارشناس ارشد زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

چکیده

پژوهش حاضر، رشد واژگانی و نحوی دوقلوهای ناهمسان فارسی‌زبان به نام‌های بهزاد و بهنام را در مدت ده ماه ( از آغاز 21 ماهگی تا آغاز 31 ماهگی) مورد بررسی قرار می‌دهد. این پزوهش در صدد است تا دریابد که با وجود رشد دو کودک در محیط زبانی یکسان، چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی در سرعت و دامنه رشد نحوی و واژگانی این دوقلوها وجود دارد. داده‌های این پژوهش از طریق مشاهده و ثبت سریع داده‌ها در دفترچه یادداشت ، ضبط صدا و تصویر با استفاده از دوربین فیلمبرداری و دستگاه ضبط صدا، و همچنین دفتر یادداشت‌های روزانه مادر دوقلوها که تولیدات زبانی کودکان در آن ثبت می‌شد گردآوری شده‌اند.. بررسی داده‌های گردآوری شده و تحلیل مقایسه‌ای آن‌ها در هر ماه، تفاوت چشم‌گیری را میان رشد واژگانی و نحوی دوقلوها نشان می‌دهد. اگرچه در ماه‌های اول پژوهش، بهزاد در مقایسه با برادر دوقلویش، بهنام، از توانایی زبانی بسیار بالاتری برخودار بود، از ماه چهارم پژوهش افزایش قابل ملاحظه‌ای در سرعت رشد واژگانی و نحوی بهنام مشاهده گردید. با توجه به این که محیط رشد زبانی این دوکودک، چه در خانواده و چه فضای مهد کودک، غالبا یکسان بوده است، وجود تفاوت در مراحل رشد واژگانی و نحوی این دو کودک را می توان به تفاوت در استعداد زبانی ذاتی و وراثتی این دو نسبت داد زیرا دوقلوهای ناهمسان از ساختار کروموزومی کاملا یکسان برخوردار نیستند. نتایج این پژوهش نشان‌دهنده‌ی فعالیت‌های ذهنی خلاقانه در دو کودک است که وجود موارد متعددی از بسط و تعممیم افراطی گواهی بر این ادعاست.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Lexical and Syntactic Development of Persian-speaking Dizygotic Twins (21 to 31 months)

نویسندگان [English]

  • Hassan Bashirnezhad 1
  • Somayeh Mohammadi 2

1 TEFL Department, Shariati Campus, Farhangian University, Iran

2 M.A in Linguistics, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran

چکیده [English]

The present study examines the lexical and syntactic development of dizygotic Persian-speaking twins named Behzad and Behnam over a period of ten months (from the beginning of 21 months to the beginning of 31 months). This study seeks to find out the differences and similarities in the speed and range of syntactic and lexical development of these twins, despite the fact that two children grow up in the same language environment. The data of this study are through rapid observation and recording of data in a notebook, audio and video recording using a video camera and audio recorder, as well as the diary of the mother of twins in which children's language products are recorded. A review of the collected data and a comparative analysis of them each month shows a significant difference between the lexical and syntactic development of the twins. Although in the first months of the study, Behzad had a much higher language ability compared to his twin brother, Behnam, from the fourth month of the study, a significant increase in the lexical and syntactic growth rate of Behnam was observed. Considering that the language development environment of these two children, both in the family and in the kindergarten, has often been the same, the existence of differences in the lexical and syntactic developmental stages of these two children can be attributed to the difference in innate and inherited language talent of these two children. Heterogeneous twins do not have exactly the same chromosomal structure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Language Development
  • lexical development
  • syntactic development
  • Persian language
  • dizygotic twins