فاطمه حبیبی؛ فتحیه فتاحی زاده
چکیده
مقاله حاضر، پژوهشی معناشناختی است که رویداد حرکتی رفتن در قرآن کریم را از جهت ساختار شبکه معنایی حرف اضافه «إلی» بررسی می کند. هدف این پژوهش، تحلیل رویداد حرکتی رفتن و دستیابی به شبکه معنایی حروف اضافه بر اساس نظریه رویداد حرکت تالمی است. به همین منظور 88 فعل مشتمل بر ژرف ساخت « رفتن » در قرآن استخراج و تحلیل شد. نتایج این پژوهش ...
بیشتر
مقاله حاضر، پژوهشی معناشناختی است که رویداد حرکتی رفتن در قرآن کریم را از جهت ساختار شبکه معنایی حرف اضافه «إلی» بررسی می کند. هدف این پژوهش، تحلیل رویداد حرکتی رفتن و دستیابی به شبکه معنایی حروف اضافه بر اساس نظریه رویداد حرکت تالمی است. به همین منظور 88 فعل مشتمل بر ژرف ساخت « رفتن » در قرآن استخراج و تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد پر کاربرد ترین حرف اضافه به کار رفته با مفهوم رفتن، حرف « إلی » است؛ گرچه این حرف در معنای پیش نمون، مفهوم انتهاء غایت و مقصد را بازنمود می کند اما کاربرد آن در آیات محدود به این معنا نیست و مفاهیم جدیدی چون جهت (درون، بیرون، بالا) و حالات مختلف (روانی، جسمانی) به وسیله این حرف اضافه، رمزگذاری می شود. از جمله نتایج این پژوهش، بازنمایی شبکه معنایی حرف اضافه « إلی » است که سبب می شود دانش موجود از این مفهوم در قرآن کریم ارتقاء یابد.
سعیده شجاع رضوی
چکیده
امروزه پژوهشهای بسیاری در زمینهی چند معنایی واژگانی صورت گرفته است. پژوهش حاضر نیز با رویکرد شناختی به بررسی چند معنایی فعل میبینم (دینمه) در شعر(اچی مچی خواب) شیون فومنی میپردازد که میتواند آغازگر بررسیهایی از این دست باشد که میتوان گویشها و لهجهها را نه تنها از بعد آواشناختی و نحوی که از بعد معناشناختی نیز مورد بررسی ...
بیشتر
امروزه پژوهشهای بسیاری در زمینهی چند معنایی واژگانی صورت گرفته است. پژوهش حاضر نیز با رویکرد شناختی به بررسی چند معنایی فعل میبینم (دینمه) در شعر(اچی مچی خواب) شیون فومنی میپردازد که میتواند آغازگر بررسیهایی از این دست باشد که میتوان گویشها و لهجهها را نه تنها از بعد آواشناختی و نحوی که از بعد معناشناختی نیز مورد بررسی قرار دهیم. جامعهی آماری پژوهش حاضر فعل پرکاربرد میبینم از حوزهی دیداری، در شعر شیون فومنی میباشد زیرا در این شعر به خوبی انواع این فعل و تنوع معنایی آن آمده است . مسالهی قابل طرح در این پژوهش آن است که چگونه برجسته سازی در مولفههای معنایی یک فعل میتواند چند معنایی را به وجود آورد. در فعل دید سه مولفهی معنایی وجود دارد شخص، موضوع ودرک مشاهده. در ساخت سرنمونی هر سهی این عناصر به یک اندازه در ساختار معنایی فعل دخیل اند اما هرچه از معنای سرنمونی فاصله میگیریم، عناصر پیش فعلی این فعل دچار تغییر شده و در یک یا دو عنصر شاهد برجسته سازی میباشیم. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. بررسی انجام شده نشانگر آن است که این فعل علاوه بر مفهوم دیدن، بیانگر مفاهیم: تصور کردن، خواب دیدن، خیال کردن، فرض کردن، از خاطر گذشتن، دعا و نفرین، شنیدن، خوردن، بوییدن، فهمیدن، درک کردن، متوجه شدن، دقت کردن، قسمت شدن، نصیب شدن، شاهد بودن، رو به رو شدن، مواجه شدن، تجربه کردن و مجسم کردن میباشد.