نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی
2 عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم،
چکیده
در این مقاله تلاش شده است تا آموزش زبان فارسی در موسسات آموزشی روسیه مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این بررسی شناخت اشتباهات پربسامد در میان زبان آموزان روس به منظور رفع آن است. پژوهش حاضر نشان میدهد تداخل زبانی در یادگیری زبان فارسی نزد دانشجویان روس زبان بسیار تاثیرگذار است. خطاهای آوایی، نوشتاری و گفتاری زیادی وجود دارد که ناشی از تداخل مبانی دستوری و آواشناسی زبان فارسی و روسی است. البته این تداخل بیشتر حوزه های آواشناسی، نگارش و دستور زبان را تحت تاثیر قرار میدهد. شناخت مقولههای دستوری، نوشتاری و آواشناسی زبان فارسی که دانشجویان روسی را دچار مشکل میکند، میتواند در تسهیل امر آموزش راهگشا باشد. رفع این دشواریها، مستلزم درک موانع پیش رو است. برای جمع آوری داده از پرسشنامه، مصاحبه شفاهی و ضبط صدا استفاده شده است. همچنین در بررسی کتابهای آموزشی مورد استفاده مشخص شد، این منابع نیاز به بازنگری جدی دارند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Some Problems of Learning Persian Language by Russian Students in Russian Educational Institute
نویسندگان [English]
- Mousa Abdollahi 1
- mohammad jamalzad 2
1 member of scientific council of allameh tabataba'i university
2 member of staff Bagherololum university
چکیده [English]
In this article, an attempt has been made to study Persian language teaching in Russian educational institutions. The purpose of this study is to identify common mistakes among Russian language learners in order to correct them. The present study shows that language interference is very effective in learning Persian language among Russian students. There are many phonetic, written and spoken errors that are due to the interference of grammatical and phonological principles of Persian and Russian languages. Of course, this interference affects mostly the fields of phonetics, writings and grammar. Knowing the grammatical, written and phonological categories of Persian language that make it difficult for Russian students can be helpful in facilitating education. Overcoming these difficulties requires understanding the obstacles ahead. Questionnaires, oral interviews and audio recordings were used to collect data. The results of the studies showed that It was also found in the review of the training books used that these resources need to be seriously reviewed.
کلیدواژهها [English]
- Persian language teaching
- Persian language
- Russian language
- Russian students
- language interference