نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بیرجند، ایران
2 گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده
کودکان کمشنوا در پردازش واجی کلمات مشکلاتی دارند که مانع یادگیری مهارت خواندن و نوشتن آنها می-شود. عدم رشد کافیِ آگاهی واجی به دلیل فقدان توانایی کودکان کمشنوا در درک کامل تمایزات آوایی می-باشد. در این مطالعه اثربخشی برنامه آوایی بر عملکرد آگاهی واجشناختی و مهارت خواندن دانشآموزان کم-شنوای کاشت حلزون بررسی شد. پژوهش حاضر از نوع طرح تکآزمودنی A-B با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان کمشنوای کاشت حلزون مدارس ابتدایی شهر بیرجند بودند که از میان آنها چهار نفر دانشآموز پایه دوم ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. از طریق آزمون آگاهی واجشناختی سلیمانی و دستجردی (1389) و آزمون خواندن «نما» ارزیابیهای سه مرحلهای در پیش از مداخله، مداخله و دوره پیگیری یکماهه انجام شد. مداخله از طریق آموزش برنامۀ 13 جلسهای بود که به صورت انفرادی برای آزمودنیها صورت گرفت. تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مطابق روشهای تحلیل پژوهش تکآزمودنی از طریق توصیفی و محاسبه درصد بهبودی در هر آزمودنی در مقاطع چندگانه خط پایه بود. یافتهها حاکی از رشد نمرات آزمودنیها در مرحله مداخله بود و در مرحله پیگیری نیز ثبات مداخله حفظ شده بود. بر این اساس نتیجه این پژوهش، اثربخشی مثبت ارائه آموزههای آوایی بر مهارت خواندن و آگاهی واجشناختی دانشآموزان کاشت حلزون بود که درمانگران با مشاوره زبانشناسان میتوانند در برنامههای آموزشی و توانبخشی افراد کمشنوا مورد استفاده قرار دهند. تحقیقات آتیِ مشترک با حضور زبانشناسان و درمانگران حوزه کمشنوا جهت ساخت و هنجاریابی آزمونهای ارزیابی مهارتهای مختلف زبانی، خواندن و ویژگیهای زبرزنجیری کمشنوایان و تدوین برنامههای آموزشی مورد توصیه است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effectiveness of phonetic teaching on reading skills and phonological awareness of cochlear implant students
نویسندگان [English]
- tahereh khoshdell 1
- Mohammad Amin Nasseh 2
1 M.A student in Linguistics, Faculty of Literature and Humanities, Birjand, Iran
2 Department,, of Linguistics, Faculty of Literature & humanities, Birjand university, Birjand, Iran.
چکیده [English]
Children with hearing impairments face challenges in processing phonemes of words, which hinders their reading and writing skills. The inadequate development of phonemic awareness is due to the inability of children with hearing loss to fully grasp phonemic distinctions. This study examined the effectiveness of a phonological program on the phonemic awareness performance and reading skills of cochlear implant students. The present research was designed as a single-subject A-B study with a one-month follow-up period. The statistical population consisted of cochlear-implant students in Birjand elementary schools, from which four second-grade students were selected as the sample. Phonemic awareness was assessed using the Soleimani and Dashtjerdi (2010) phonemic awareness test and the "Nama" reading test, with three stages of evaluations conducted before the intervention, during the intervention, and in the one-month follow-up period. The intervention involved a 13-session individual training program. The effectiveness of the educational program was determined according to single-subject research analysis methods using descriptive statistics and calculating the percentage of improvement for each subject at multiple baseline points. The findings indicated an increase in the participants' scores during the intervention phase, and stability of the intervention was maintained during the follow-up phase. Consequently, the results showed a positive effect of phonological instruction on the reading skills and phonemic awareness of cochlear implant students. Future collaborative research involving linguists and therapists in the field of hearing impairment is recommended to construct and standardize assessments for various linguistic skills, and reading abilities, as well as to develop educational programs.
کلیدواژهها [English]
- "
- Phonetic training"
- reading skills"
- phonemic awareness"
- , "
- hearing impairment"