نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،ایران
2 گروه زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
در سالهای اخیر، شاهد تغییر کتابهای درسی زبان انگلیسی در تمام مقاطع تحصیلی بهویژه در دوره دوم متوسطه بودهایم. به نظر میرسد که مناسب نبودن منابع درسی پیشین، مؤلفان این کتابها را به اعمال تغییرات ساختاری و محتوایی در این کتابها واداشته است؛ بنابراین، انتظار میرود که در نگارش کتابهای جدید تألیف، دیدگاههای مختلف علمی موردتوجه قرارگرفته باشد و با نظریههای علمی روز همسویی داشته باشند. دستور نقشگرای نظامبنیاد هلیدی (2004) ازجمله نظریههایی است که در کاربردی کردن نظریههای زبانشناسی در امر آموزش زبان توفیق بسیار داشته است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی کتابهای درسی زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه در ایران از منظر فرانقش متنی دستور نقشگرای نظامبنیاد هلیدی و تعیین بسامد و نوع آغازگرهای متنی در متون خواندن این سه کتاب است. به این منظور، 301 بند در بخش خواندن این سه کتاب انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان داد که مؤلفان این کتابها با این مفاهیم آشنایی داشته و در بسیاری از موارد در انتخاب متون خواندن ازنظر نوع و تعداد آغازگر و تعداد بندهای ساده و مرکب، این مؤلفهها را مدنظر داشتهاند؛ اما در مواردی هم در نحوه توزیع مؤلفههای مذکور، بهخصوص در توزیع درس به درس با توجه به پایه تحصیلی مربوطه، دقت لازم را نداشتهاند. . امید است در ویراستهای جدید کتابهای ذکرشده، ضعفهای مشخصشده در این پژوهش، مدنظر گرفته شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A study of the types of themes in the secondary school's English language textbooks in Iran, Based on Halliday's systematic Functional Grammer
نویسندگان [English]
- shahnaz yegane 1
- reza sahraee 2
1 linguistics department,literature and foreign languages Faculty.Allame Tabatabaee, Tehran,Iran
2 Department of linguistics, allameh tabatabaee
چکیده [English]
In recent years, we have seen been a shift in English textbooks in all grades, especially in secondary school. It seems that the inappropriateness of the previous syllabus has made the authors to make content and structural changes in these books; therefore, it is expected that in the writing of new books, different scientific views have been taken into consideration and aligned with the scientific theories of the day.The purpose of the present research is to study the secondary school's English language textbooks in Iran based on the textual metafunction of Halliday's systematic Functional grammer and to specify the frequency and type of textual themes in the texts of these three books. For this purpose 301clause in reading parts of the secondary school's English language textbooks were analyzed. The results of the analysis showed that the authors of these books are familiar with these concepts, and in many cases, in the choice of reading texts in terms of type and number of themes and the number of simple and compound clauses, these components have been taken into account, but in some cases, they have not paid careful attention to the distribution of the components, especially in the lesson to lessons distribution, considering their respective educational bases. It is hoped that in the new editions of the aforementioned books, the weaknesses identified in this research are to be considered.
کلیدواژهها [English]
- "Systematic Functional Grammer"
- "textual theme"
- "English language textbooks"