پهلوان نژاد، محمدرضا. (1383). توصیف و تحلیل ساختمان بند در زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ نقشگرای نظاممند هلیدی. رسالۀ دکتری. دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی. دانشگاه فردوسی مشهد.
دستجردی کاظمی، مهدی. (1388). توصیفگفتاردانشآموزانپایهاولدبستانبراساسنظریهنقشگراینظاممند هلیدی. پایاننامة دکتری. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
رستم بیگ، آتوسا و احمد اسبوکلایی. (1390). «توصیف آغازگر در بیان نوشتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی مقاطع مختلف شهر تهران بر مینای فرانقش متنی دستور نقشگرای نظاممند هلیدی». فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی. 11(3). 267 ـ 282.
صافی، احمد. (1379). بررسی نقش بینافردی در زبان فارسی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه شیراز.
عرب زوزنی، محمدعلی و محمدرضا پهلوان نژاد. (1392). «بررسی آغازگر نشاندار و بینشان در کتب انگلیسی مقطع متوسطه در ایران، بر اساس رویکرد نقشگرای نظاممند هلیدی». دوماهنامه جستارهای زبانی 6 (3). 189ـ214.
علایی، مریم. (1388). بررسیکتابهایعلومانسانی (سازمانسمت( درچارچوبدستورنظاممندنقشگرایهلیدی ازمنظرفرانقشمتنیوبینافردی. پایاننامه دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.
غیاثیان، مریم السادات. (1379). طبقهبندی نحوی ـ معنایی افعال زبان فارسی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
فهیم نیا، فرزین. (1387). توصیف و تحلیل نقش گرایانۀ آغازگر از منظر رویکرد هلیدی در کتابهای فارسی و انشاهای دانشآموزان دبستان. رسالۀ دکتری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
کاظمی، فروغ و آزیتا افراشی. (1392). «نشانداری آغازگر در زبان فارسی و انگلیسی. بر اساس رویکرد نقشگرای نظاممند هلیدی». دوماهنامه جستارهای زبانی. 4 (1). صص 125ـ149.
مؤذن، مریم. (1376). نقد شعر معاصر از دیدگاه زبانشناسی. رسالۀ دکتری. دانشکدۀ ادبیات و زبانهای ـ خارجی. دانشگاه تهران.
میراحمدی، فرزاد. (1383). بررسی نظام وجه بر اساس چارچوب نقشگرای نظاممند هلیدی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه شهید بهشتی.
Berry, M. (1995). “Thematic options and success in writing”. In M. Ghadessy (ed.). Thematic Development in English Texts. London: Pinter. 55-84.
Clark, E. V. (200l). “Emergent categories in first language acquisition”. In M. Bowerman & S. C. Levinson (eds.). Language Acquisition and Conceptual Development. Cambridge: University Press. 379-405.
Clark, H. (1970). “The primitive nature of children’s relational concepts”. In J. R. Hayes (eds). Cognition and the Development of Language. New York: Wiley. 269-278.
Cloran, C. (1995). “Defining and relating text segments: subject and theme in discourse”. In: R. Hassan & P. H. Fries (eds.). On Subject and Theme: A Discourse Functional Perspective. Amsterdam: John Benjamins. 361-403.
Eckman, F. (1977). “Markdness and the contrastive analysis hypothesis”. Language Learning. 27. 315-330.
Fries, P. H. (1995a). “Theme, methods of development, and text”. In R. Hassan and P. H. Fries. On the Subject and Themes: A Discourse Functional Perspective. Amstedam: John Benjamin. 317-359.
Fries, P. H. (1995b). “Themes, methods of development, and texts”. In: R. Hassan & P. H. Fries. (eds). On Subject and Theme: A Discourse Functional Perspective. Amsterdam: John Benjamins. 317-359.
Ghadessy, M. (1995). Thematic Development in English Text. London: printer.
Ghadessy, M. (1999). Text and Context in Functional Linguistics. Amsterdam: John Benjamins.
Halliday, M. A. K. (1985). Introduction to Functional Grammar. London: Arnold Publication.
______________. (1994). An Introduction to Functional Grammar. London: Arnold Publication.
Halliday, M. A. K. & C. M. I. M. Matthiessen. (2004). An Introduction to Functional Grammar. Third ed. London: Arnold Publication.
Hassan, R. (1989). Linguistics, Language and Verbal Art. London: Oxford University Press.
Hyltenstam, K. (1982). “Language typology, language universals, markedness and second language acquisition”. Paper presented at the 2nd European-North America Workshop on L2 Acquisition Research. Germany: Gohrde.
Kazemi, F. & A. Afrashi. (2013). “Marked theme in Persian and English based on Halliday’s systemic functional grammar”. Language Related Research. (1) 13. 125-149.
Mazurkewich, I. (1984 a). “Dative questions and markedness”. In B. Eckman,and D. Nelson (eds). Universals of Second Language Acquisition. Rowley-Mass: Newbury home.
Newnham, S. A. (2013). Text Complexity in Graded Readers: A Systemic Functional Look. Dissertations and Capstones.
Rutherford, W. (1982). “Markedness in second language acquisition”. Language Learning. 32. 85-108.