طلیعه منصوری؛ زری سعیدی
چکیده
با افزایش میزان تأثیر فناوری بر ابعاد مختلف زندگی انسان، تولید ابزارهای نوین آموزشی و استفاده از آنها نیز توسعه یافته است. واضح است که یکی از حوزههایی که به شکل قابل توجهی تحتتأثیر نفوذ فناوری قرار گرفته، حوزۀ آموزش زبان است. علاوه بر این، یادگیری زبان خارجی/ دوم از طریق تکنولوژی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین، باید ...
بیشتر
با افزایش میزان تأثیر فناوری بر ابعاد مختلف زندگی انسان، تولید ابزارهای نوین آموزشی و استفاده از آنها نیز توسعه یافته است. واضح است که یکی از حوزههایی که به شکل قابل توجهی تحتتأثیر نفوذ فناوری قرار گرفته، حوزۀ آموزش زبان است. علاوه بر این، یادگیری زبان خارجی/ دوم از طریق تکنولوژی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین، باید شرایطی را فراهم نمود تا آموزش زبان به این روش تسهیل شود. بر همین اساس، پژوهش حاضر به تولید و ارزیابی نرمافزار آموزش واژگان پایۀ زبان فارسی اهتمام ورزیده است. به منظور ارزیابی نرمافزار، نسخۀ اولیه و پرسشنامۀ مربوطه از طریق ایمیل و به صورت غیرمستقیم در اختیار 15 نفر از زبان فارسیآموزان عضو شبکۀ اجتماعی فارسیآموزان بنیاد سعدی قرار گرفت. علاوه بر این، جهت دریافت و بهکارگیری اظهار نظر کارشناسان، پژوهشگران 15 نفر از کارشناسان نرمافزار را انتخاب کرده و نرمافزار مورد نظر و پرسشنامۀ مذکور را در اختیار آنها قرار دادند. نتایج حاصل از بررسی پرسشنامهها حاکی از آن بود که نرمافزار نامبرده تا حد زیادی مورد توجه زبانآموزان و کارشناسان قرار گرفته است.