رده‌شناسی زبان از منظر دستور نقشگرای نظام‌مند

اسماعیل صفائی اصل؛ رضامراد صحرایی

دوره 10، شماره 17 ، فروردین 1402، صفحه 9-36

https://doi.org/10.22054/ls.2017.17347.1062

چکیده
  دستور نقشگرای نظام‌­مند نظریه­‌ای است بسیار قوی و آن­قدر انعطاف‌­پذیر که به شاخه‌­های مطالعاتی بسیار متنوعی، از جمله رشد زبان در کودک، زبان‌شناسی آموزشی، زبان­‌شناسی رایانشی و زبان‌­شناسی بالینی ورود می­‌کند. یکی دیگر از کاربردهای پژوهشی نظریة یاد­شده «رده­‌شناسی زبان» است. شاخة مطالعاتی رده‌­شناسی ...  بیشتر

تضعیف همخوان /k/ در تاریخ زبان فارسی از دیدگاه واج‌شناسی آزمایشگاهی

فهیمه خداوردی؛ گلناز مدرسی قوامی؛ مجتبی منشی زاده

دوره 10، شماره 17 ، فروردین 1402، صفحه 37-82

https://doi.org/10.22054/ls.2020.46542.1270

چکیده
  همخوان/k/ در ساخت مضارع برخی فعل‌های فارسی باستان و بعضی صورت‌های غیرِفعلی آن، در بافت /V_[a, e]/ به آواهای[ʧ] و [z] تبدیل شده‌است و در ساخت ماضی همان افعال در بافت /V_[t]/، به آوای [x] تغییر کرده‌است. مقالة حاضر به بررسی پایه‌های صوت‌شناختی این تضعیف درزمانی در قالب واج‌شناسی آزمایشگاهی می‌پردازد. به منظور بازسازی بافت آوایی این تغییرات ...  بیشتر

مقایسۀ بند‌های متممی در زبان‌های فارسی و روسی با تمرکز بر کلمات متمم‌پذیر

مهنوش اسکندری؛ علی سعیدی

دوره 10، شماره 17 ، فروردین 1402، صفحه 83-112

https://doi.org/10.22054/ls.2021.52679.1344

چکیده
  بند پیرو متممی در زبان فارسی یکی از وابسته‌های مستقیم فعل شناخته می‌شود، ولیکن در زبان روسی می‌تواند وابستۀ فعل، اسم، صفت کوتاه و یا کلمات شبه‌گزاره‌ای نیز باشد. در این پژوهش به بررسی انواع بند‌های متممی در زبان‌های روسی و فارسی پرداخته‌ایم و از آنجایی‌که تفاوت اساسی این بند‌ها در این دو زبان در کلماتی است که نیاز به وابسته یا ...  بیشتر

تحلیل انتقادی و بازنمایی کارگزاران اجتماعی در داستان بیژن و منیژه: الگوی جامعه شناختی ـ معنایی ون ـ لیوون (2008)

عباسعلی آهنگر؛ محمد امیر مشهدی؛ زینب تیموری رابر

دوره 10، شماره 17 ، فروردین 1402، صفحه 113-152

https://doi.org/10.22054/ls.2021.56950.1405

چکیده
  یکی از انواع رویکردهای تحلیلی متون، رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی ون­­لیوون است. این رویکرد‌‌ دارای دو مؤلفۀ اصلی حذف ‌و اظهار است که هرکدام دارای زیرمؤلفه‌های مختلفی هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل چگونگی تحقق مؤلفه‌‌های حذف، شامل پنهان‌سازی وکمرنگ‌سازی و برخی از مؤلفه‌های اظهار، شامل تشخص‌زدایی، طبقه‌بندی، تشخص‌بخشی، ...  بیشتر

نمود در لری خرم آبادی

حیران ملائی قلعه محمد؛ شجاع تفکری رضایی؛ عامر قیطوری

دوره 10، شماره 17 ، فروردین 1402، صفحه 153-186

https://doi.org/10.22054/ls.2022.54696.1376

چکیده
  هدف کلی از پژوهش حاضر، بررسی و توصیف گروه نقشی نمود، در لری خرم‌آبادی بر اساس برنامۀ کمینه‌گرا بوده است. باتوجه‌به این‌که تاکنون بررسی زبان‌شناختی نحوی در این زمینه انجام ‌نشده بود، این پژوهش تطابق بین نظریۀ به‌کاررفته در تحقیق و داده‌های گویش لری خرم‌آبادی را نشان داد. شیوۀ این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده است. در این پژوهش، بنا ...  بیشتر

انطباق صرفی در زبان لری خرم‌آبادی

فاطمه آخوندی

دوره 10، شماره 17 ، فروردین 1402، صفحه 187-214

https://doi.org/10.22054/ls.2023.67625.1544

چکیده
  زبان‌ها و گویش‌های هر جامعه در شکل‌گیری هویت و جهان‌بینی افراد آن جامعه نقش بسزایی ایفا می‌کنند، اما اخیراً به‌دلایلی همچون تسلط زبان معیار و بی‌توجهی گویشوران بومی، زبان‌ها و گویش‌های بسیاری در انزوا و خطر فراموشی قرار گرفته‌اند. ازاین‌رو، هدف از نگارش مقالۀ حاضر، ثبت و حفظ یکی از این گونه‌های محلی در معرض خطر است. در پژوهش ...  بیشتر

بررسی تقویت و تضعیف معنا در تصاویر کتاب های زبان انگلیسی 1 و 2 ویژن براساس نشانه ـ معناشناسی گفتمانی

نسرین تنهایی اهری؛ حیات عامری؛ علیرضا عامری؛ حمیدرضا شعیری

دوره 10، شماره 17 ، فروردین 1402، صفحه 215-246

https://doi.org/10.22054/ls.2022.65691.1520

چکیده
  مقالة حاضر چگونگی تقویت و تضعیف معنا در تصاویر کتاب‌های زبان انگلیسی 1 و 2 ویژن (متوسطة دوم) را بررسی کرده است. مبنای پژوهش حاضر نشانه ـ معناشناسی گفتمانی و نشانه‌شناسی اجتماعی کرس و ونلیوون بوده که خود متأثر از آثار و افکار هلیدی است. چگونگی استفاده از متن‌های تصویری درکتاب‌های زبان انگلیسی همواره از مسائل موردتوجه بوده است، چراکه ...  بیشتر

تحلیل زبان‌شناختی سازمان متن روایی «لن أعیش فی جلباب أبی» اثر احسان عبدالقدوس بر اساس الگوی حل مسأله مایکل هوئی

علی صیادانی؛ عبدالاحد غیبی؛ سپیده باقری اوزان

دوره 10، شماره 17 ، فروردین 1402، صفحه 247-280

https://doi.org/10.22054/ls.2022.63494.1487

چکیده
  زبان­‌شناسی متن، شاخه­ای نوپا در حوزۀ زبان­‌شناسی است که در بررسی زبان از سطح جمله فراتر می‌­رود و بر مطالعۀ متن به‌عنوان بزرگترین واحد زبانی تأکید می­‌ورزد. از میان رویکردهای مختلف زبان‌شناسی متن، الگوی حل مسألۀ هوئی، یکی از پرکاربردترین رویکردها محسوب می­‌شود. این الگو که از چهار عنصر موقعیت، مسأله، پاسخ و ارزیابی ...  بیشتر

مفهوم‌سازی غم با حوزۀ شناختی ظرف در زبان‌های فارسی و عربی

سمیه محمدی؛ صلاح الدین عبدی

دوره 10، شماره 17 ، فروردین 1402، صفحه 281-310

https://doi.org/10.22054/ls.2022.68584.1550

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی مفهوم غم در آن بخش از زبان­های فارسی و عربی پرداخته که با حوزه­‌های مبدأ مرتبط با ظرف، تصور و بیان شده است. از‌این‌طریق، شیوة اندیشیدن سخنگویان زبان­‌های مذکور در این حوزه درک می‌شود و شباهت‌­ها و تفاوت­‌های میان آنها نمایان می‌گردد. افزون­‌براین، سعی شده که نظم نهفته در پَسِ عبارات گسسته و به‌ظاهر ...  بیشتر

تأثیر زبان فارسی بر کیفیت واکه‌های لری خرم‌آبادی با رویکرد آواشناسی قضایی

نسیم وفایی سالارپور؛ ماندانا نوربخش؛ هما اسدی

دوره 10، شماره 17 ، فروردین 1402، صفحه 311-340

https://doi.org/10.22054/ls.2023.68210.1548

چکیده
  پژوهش حاضر در چارچوب آواشناسی قضایی و با هدف بررسی تأثیر زبان فارسی معیار بر کیفیت واکه‌های لری خرم‌آبادی صورت گرفته است. این بررسی به‌دنبال پاسخگویی به این پرسش بود که آیا زبان فارسی معیار بر ویژگی‌های صوت‌شناختی واکه‌های لری خرم‌آبادی تأثیر می‌گذارد. به‌این‌منظور، صدای 20 گویشور لری خرم‌آبادی (10 مرد و 10 زن) ضبط شد که گروه اول ...  بیشتر

بررسی تمرین‌‌‌‌‌های واژه‌آموزی کتاب‌‌‌های نگارش فارسی دورۀ دوم ابتدایی بر اساس دانش واژگانی

عبدالحسین حیدری

دوره 10، شماره 17 ، فروردین 1402، صفحه 341-372

https://doi.org/10.22054/ls.2023.65166.1512

چکیده
  در پژوهش حاضر، تمرین‌‌‌های واژه‌‌‌‌‌آموزی کتاب‌‌های نگارش فارسی دورۀ دوم ابتدایی بر اساس طبقه‌‌‌بندی واژگانی مطالعه شده‌اند. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام یافته است. ابتدا، تمرین‌‌‌های واژه‌‌‌آموزی کتاب‌‌ها در زیرمقوله‌‌های مختلفِ طبقه‌بندی دانش واژگانی قرار داده شد تا فراوانی و میانگین درصد آنها مشخص گردد. ...  بیشتر

بررسی ادراک دانشجویان سطح متوسط زبان فارسی به‌عنوان زبان خارجی در مورد تأثیر محیط تلفیقی آموزش زبان بر یادگیری دستور و واژه‌های زبان فارسی

مرضیه مرادی؛ محمدرضا اروجی؛ سکینه جعفری

دوره 10، شماره 17 ، فروردین 1402، صفحه 373-405

https://doi.org/10.22054/ls.2023.60460.1450

چکیده
  مبنای این پژوهش، بررسی تأثیر یادگیری ترکیبی یا تلفیقی بر میزان یادگیری دستور زبان و واژگان فارسی‌آموزان سطح متوسط است. هدف از یادگیری تلفیقی یا همان بهره‌گیری از مواد آزمایشی گوناگون، در‌هم‌آمیختن مناسب مواد آموزشی معمولی و سنتی کلاس‌های حضوری با فناوری نوین است. جامعۀ آماری این پژوهش زبان‌آموزان خارجی حاضر در ایران بود که به ...  بیشتر