سعداله همایونی؛ مریم فولادی
چکیده
از چالشهای اصلی در آموزش زبان عربی، آموزش نظام آوایی با روشی نظاممند است، زیرا زبانآموزان برای برقراری ارتباطی هدفمند و تعامل صحیح با اهل زبان، نیازمند فهم سطوح مختلف آوایی، از طریق آموزشی کاربردی هستند. در این صورت است که آنها میتوانند علاوه بر تلفظ قابلقبول و قابلفهم، واکنشهای کلامی و غیرکلامی صحیحی در مقابل کلام ...
بیشتر
از چالشهای اصلی در آموزش زبان عربی، آموزش نظام آوایی با روشی نظاممند است، زیرا زبانآموزان برای برقراری ارتباطی هدفمند و تعامل صحیح با اهل زبان، نیازمند فهم سطوح مختلف آوایی، از طریق آموزشی کاربردی هستند. در این صورت است که آنها میتوانند علاوه بر تلفظ قابلقبول و قابلفهم، واکنشهای کلامی و غیرکلامی صحیحی در مقابل کلام مسموع ارائه دهند. لذا پژوهش حاضر درصدد است با روش توصیفی ـ تطبیقی، اصول رویکرد آموزشی فعالیت ـ محور در آموزش نظام آوایی زبان عربی را به مداقه بگذارد. نتایج حاکی از آن هستند که عمده تفاوت نظام آوایی زبانهای فارسی و عربی در سطح چهارم دشواری [θ /ħ /ð /sˤ /dˤ /tˤ /ðˤ /ʕ /ɣ] و پس از آن در سطح سوم دشواری [k/ q/ w/ dʒ/ z/ s/ ʃ] برای عربیآموزان است. رویکرد فعالیت ـ محور با مرحلۀ پیش از فعالیت، ابتدا زبانآموز را به لحاظ شناختی نسبت بدین تفاوتها وهمچنین سطح زبرزنجیری کلام آگاه و آمادگیهای لازم را ایجاد میکند. سپس، حین فعالیت با تأکید بر تمام جنبههای زبان در سطوح زنجیری و زبرزنجیری کلام به صورت معنادار، از طریق درگیر ساختن در فعالیتهای کاربردی بر اساس نیاز در موقعیتهای ارتباطی، تأکید بر تعامل محوری و... زبانآموز را به لحاظ رفتاری تقویت میکند. این امر بهگونهای است که با استفاده از فعالیتهای واقعی و در بافت متن شنیداری، زبانآموز را در موقعیت ارتباطی واقعی قرار میدهد. همچنین، چالش تغییر خصائص آواها در نتیجۀ همنشینی را مرتفع ساخته و با تثبیت بُعد شناختی و تکرار فعالیتها در موقعیتهای شبهواقعی در مرحلۀ پس از فعالیت، سبب افزایش توانش ارتباطی زبانآموزان میشود. بنابراین، میتوان گفت رویکرد فعالیت ـ محور کاملاً برای آموزش نظام آوایی زبان عربی مناسب است.