رابطۀ ساز‌وکارهای شناختی و خواندن در کودکان دبستانی با توجه به ماهیت خط فارسی

نیما نوری؛ شهلا رقیب دوست

دوره 8، شماره 14 ، مهر 1400، ، صفحه 7-36

https://doi.org/10.22054/ls.2021.54943.1387

چکیده
  از آنجا که بر پایة یافته‌های پیشین، عمق خط بر رابطۀ بین سازوکارهای شناختی و خواندن تأثیر می‌گذارد، می‌توان الگوهای متفاوتی را با توجه به میزان شفافیت یا تیرگی نظام خطی زبان‌ها انتظار داشت. هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی رابطۀ آگاهی واجی، حافظۀ فعال واجی و نامگذاری خودکار سریع با سرعت خواندن و صحت خواندن در کودکان فارسی‌زبان ...  بیشتر

اثرات شفافیت و تیرگی خط فارسی بر مهارت‌های نوشتن کودکان طبیعی و خوانش‌پریش از طریق آزمون‌های آگاهی واج‌شناختی و املای واژه‌ها

شهناز یگانه

دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1393، ، صفحه 71-96

https://doi.org/10.22054/ls.2014.1081

چکیده
  آگاهی واجی عبارت است از مهارت کودک در تشخیص و تغییر اجزای گفتار که توسط سیستم نوشتاری بازنمایی می‌شود و عاملی مهم در یادگیری نوشتن به شمار می‌آید. شفافیت خط نیز به معنای میزان سهولت پیش‌بینی تلفظ از خط در نظر گرفته می‌شود. خط‌هایی که بازنمایی میان خط و تلفظ آن بسیار قابل‌پیش‌بینی است، خط شفاف (مانند ترکی، ایتالیایی و اسپانیایی) ...  بیشتر