ابراهیم رضاپور؛ ابوالفضل موچانی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر جنسیت نویسنده در ارائۀ جزئیات در نوشتار فارسیآموزان سطح پیشرفته، در چارچوب دستور نقشگرای نظاممند هلیدی است. ازآنجاکه بیان جزئیات در دستور نقشگرای نظاممند هلیدی و فرانقش اندیشگانی، در قالب افزودههای حاشیهای بازنمایی میشوند، در این پژوهش، افزودههای حاشیهای بهکاررفته در نوشتار فارسیآموزان ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر جنسیت نویسنده در ارائۀ جزئیات در نوشتار فارسیآموزان سطح پیشرفته، در چارچوب دستور نقشگرای نظاممند هلیدی است. ازآنجاکه بیان جزئیات در دستور نقشگرای نظاممند هلیدی و فرانقش اندیشگانی، در قالب افزودههای حاشیهای بازنمایی میشوند، در این پژوهش، افزودههای حاشیهای بهکاررفته در نوشتار فارسیآموزان سطح پیشرفتة زن و مرد در چارچوب دستور نقشگرای نظاممند، استخراج و بررسی گردیدند. نمونة آماری و پیکرة مورد استفاده در این پژوهش، نوشتار 248 نفر از فارسیآموزان خارجی سطح پیشرفتة زن و مردِ مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد است. روش نمونهگیری این پژوهش از نوع نمونهگیری تصادفی ساده است. روش کار بدینصورت انجام شد که نوشتار 248 نفر از فارسیآموزان بر اساس جنسیت تفکیک شد (124 نفر زن و 124 نفر مرد). سپس، تمام افزودههای حاشیهای بهکاررفته در نوشتار فارسیآموزان مرد و زن براساس تقسیمبندی هلیدی تعیین شدند. سپس، تعداد و درصد توزیع انواع افزودههای حاشیهای محاسبه و نتایج با هم مقایسه شد. برای بررسی معنادار بودن تفاوتها میان زنان و مردان، از آزمون آماری خی دو استفاده شد. سرانجام، این نتایج حاصل شد که زنان بیش از مردان از افزودههای حاشیهای استفاده کردهاند. مردان، فقط از یک افزودة حاشیهای (سبب)، بیشتر از زنان استفاده کردهاند. همچنین، از میان افزودههای حاشیهای موقعیت و مکان پربسامدترین در نوشتار فارسیآموزان سطح پیشرفته بوده است.