TY - JOUR ID - 10987 TI - معرفی چارچوب ارزیابی «کِم» JO - علم زبان JA - LS LA - fa SN - 2423-7728 AU - شهباز, منیره AD - پژوهشگر بنیاد سعدی، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 7 IS - 12 SP - 243 EP - 278 KW - چارچوب KW - ارزیابی KW - دستورزبان فارسی KW - دستور آموزشی DO - 10.22054/ls.2019.37248.1149 N2 - دستورزبان اساس تمامی زبان‌های بشری را تشکیل می‌دهد و معمولاً از زبان‌آموزان انتظار می‌رود در دستورزبان به سطح قابل‌قبولی برسند. در قدیمی‌ترین روش‌های ‌تدریس شناخته‌شدۀ تاریخ آموزش زبان نیز، تدریس دستور اصلی‌ترین جزء آموزش است. حتی رویکرد ارتباطی که پذیرفته‌شده‌ترین رویکرد آموزش زبان است، دستور را نادیده نگرفته ‌است. البته، نباید فراموش کرد که در دوره‌ای کوتاه، دستور بی‌اهمیت تلقی و به کنار گذاشته شد، اما دیری نپایید که پژوهشگران و نویسندگان پی بردند بدون آموزش دستور، زبان‌آموزی به کیفیت مطلوبی نمی‌رسد و بنابراین، به دستور رجوع کردند. این‌ها همگی هم اهمیت دستور را نشان می‌دهد و هم این که تسلط بر دستورزبان می‌تواند زبان‌آموز را به خوبی در درک و تولید زبان یاری کند. این پژوهش قصد داشته ‌است بر اساس کک و کیم (2014) چارچوبی برای ارزیابی کتاب‌های دستور، که نام آن را «کِم» گذاشته‌اند، تهیه و معرفی نماید. این چارچوب 28 شاخص طیفی را شامل می‌شود و متشکل از دو بخش اصلی توضیحات و فعالیت‌هاست. هدف این پژوهش معرفی چارچوبی برای ارزیابی کتاب‌های آموزش دستور فارسی است. UR - https://ls.atu.ac.ir/article_10987.html L1 - https://ls.atu.ac.ir/article_10987_0d30a714172a13bfb34f391142edd528.pdf ER -