TY - JOUR ID - 10047 TI - بررسی خطاهای همنشینی واژگانی فارسی‌آموزان عربی زبان JO - علم زبان JA - LS LA - fa SN - 2423-7728 AU - افشین پور, مریم AU - رفیعی, عادل AU - ابن الرسول, سید محمدرضا AD - گروه زبانشناسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اصفهان AD - استادیارگروه زبانشناسی، دانشکدة زبان‌های خارجی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اصفهان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 5 IS - 8 SP - 7 EP - 29 KW - خطاهای هم‌نشینی واژگانی KW - انتقال زبان مادری KW - تعمیم نابجا KW - راهبردهای یادگیری زبان دوم DO - 10.22054/ls.2019.23251.1082 N2 - پژوهش حاضر به توصیف خطاهای هم­نشینی واژگانیو بررسی عوامل دخیل در بروز این نوع خطاها در انشاءِ فارسی­آموزان عربی­زبان دانشگاه مجازی جاﻣﻌﺔالمصطفی قم[1] می­پردازد. برای این منظور پیکرۀ زبانی متشکل از 260 برگة انشاءِ زبان­آموزان سطح متوسط تشکیل شد و مورد بررسی قرارگرفت. ابتدا خطاهای هم­نشینی واژگانی زبان­آموزان مشخص شد و سپس صورت صحیح خطاها با درنظرگرفتن بافت زبانی تعیین گردید. آنگاه طبق نظر سلینکر (Selinker, 1992, 1972) عواملی که به­نظر می­رسید در ایجاد خطاها مؤثر هستند، ارائه شد. با توجه به اینکه دسترسی مستقیم به زبان­آموزان و محیط آموزشی آنها برای محققان امکان­پذیر نبود، دو عامل «انتقال آموزشی» و «راهبردهای ارتباطی» در تحلیل داده­ها درنظر گرفته نشدند. طبق نتایج تجزیه و تحلیل داده­ها، از میان 56 مورد خطای  مورد بررسی، عوامل مؤثر در بروز خطاهای هم­نشینی واژگانی به­ترتیب فراوانی عبارتند از: به­کارگیری راهبردهای یادگیری زبان دوم (41%)، انتقال زبان مادری (36%) و تعمیم نابجا (23%) .     UR - https://ls.atu.ac.ir/article_10047.html L1 - https://ls.atu.ac.ir/article_10047_a2171ef1ca772915f22fc1a247fab09a.pdf ER -