تحلیلی بر عامل روانشناختی ترس از فناوری و دانش رایانه‌ای در مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان

زری سعیدی؛ زهرا تهوری

دوره 6، شماره 10 ، دی 1398، ، صفحه 243-266

https://doi.org/10.22054/ls.2019.21914.1079

چکیده
  با جهانی‏شدن ابزارهای فناوری و پیشرفت سریع فناوری اطلاعات، به­کارگیری رایانه و سایر ابزارهای فناوری در تدریس، امری ضروری گردیده است و به تبع آن معلمان و مدرسان در حیطه آموزش زبان نیز باید از این ابزارها به منظور افزایش تأثیر تدریس استفاده نمایند. نتایج پژوهش­ها نشان می­دهد اگرچه اکثر معلمان و مدرسان تمایل دارند تا از این ابزارها ...  بیشتر

کارایی فناوری و نرم‎افزارهای آموزشی در یادگیری واژگان زبان خارجی

طلیعه منصوری؛ زری سعیدی

دوره 5، شماره 8 ، اسفند 1397، ، صفحه 189-220

https://doi.org/10.22054/ls.2019.32479.1118

چکیده
  با افزایش میزان تأثیر فناوری بر ابعاد مختلف زندگی انسان، تولید ابزارهای نوین آموزشی و استفاده از آنها نیز توسعه یافته است. واضح است که یکی از حوزه‎هایی که به شکل قابل توجهی تحت­تأثیر نفوذ فناوری قرار گرفته، حوزۀ آموزش زبان است. علاوه ‌بر این، یادگیری زبان خارجی/ دوم از طریق تکنولوژی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین، باید ...  بیشتر

تحلیلی بر فرآیند رمزگردانی در گویشوران دوزبانه از منظر متغیرهای بافت وقوع گفتار، سن و جنسیت

زری سعیدی؛ مهسا آریان پویا

دوره 3، شماره 5 ، اسفند 1394، ، صفحه 164-141

https://doi.org/10.22054/ls.2016.7523

چکیده
  در این پژوهش، تأثیر متغیرهای بافت وقوع گفتار، سن و جنسیت بر میزان رمزگردانی گویشوران دوزبانة ترکی‌ـ فارسی مطالعه و بررسی شده‌است. به این منظور، چهل (40) آزمودنی در دو گروه سنّی 20ـ40 و 40ـ70 سال و دو گروه جنسیتی زنان و مردان، طیّ روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش ضبط گفتار طبیعی آزمودنی‌ها، در ...  بیشتر